گزارش و تحلیل

نظر سنجی: 86 % اهالی ترکیه خواهان توسعه روابط با روسیه اند

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر Türkiye bayrağı
Türkiye bayrağı - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق نظر سنجی ویژه مرکز تحقیقات اجتماعی ترکی " Andy-Ar " که برای پایگاه اطلاعاتی Habertürk انجام شده، 86% مصاحبان خواهان توسعه بیشتر روابط در کشور اند. فروق آجار، رئیس مرکز فوق الذکر، نتایج تحقیقات نظر سنجی را برای خبرگزاری Sputnik مورد تفسیر قرار داد.

در نظرسنجی سوال ضرورت توسعه روابط دو کشور بعد از گذر مرحله بحرانی که در نتیجه سرنگون کردن هواپیمای روسی توسط ترکیه به سردی گرائیده بود مطرح شده است. 86،6 مصاحبان، طرفدار توسعه بیشتر روابط، 8،8 %، مخالف آن و 4،6% در جواب مشکلی داشتند. اگر نتایج دریاف شده را از نظر طیف حزبی مرود بررسی قرار دهیم، معلوم می شود که 89% رای دهندگان حزب حاکم "توسعه و عدالت"، 88% رای دهندگان احزاب اپوزیسیون "جمهوریخواهان مردمی" و حزب نهضت ملی گرایی" و 85،1% از حزب طرفدار کردی "دمکراسی توده ها" رای مثبت دادند.
فروق آجار نتایج نظر خواهی را مورد تفسیر فرار داده تأکید کرد که بعد از آنکه مجلس اروپا تصمیم ضرورت به تعویق انداختن مذاکرات با ترکیه و عضویت این کشور در اتحادیه اروپا به تصویب رساند، ادراک منفی در افکار عمومی ترکی گسترشی پیدا کرده است. در این مورد فروق آجار در تفسیر خود می گوید: 


"در حال حاضر در راس دستور کار ترکیه، سازمان همکاری شانگهای مطرح است که به حیث جایگزین معین راه توسعه، توسط ترکیه مد نظر گرقته شده است. این عنصر، در خلق و خو شهروندان ترکی که خواهان تقویت بیشتر روابط با روسیه اند اهمیت بیشتر دارد. ما شاهد آن هستیم که جامعه ترکی توسعه روابط فعال با روسیه را ضرور می داند، چون این، در روند منافع ترکیه است. یکی از دلایل دگرگونگی افکار عمومی، روند لبریز از مشکلات در روابطی با اتحادیه اروپا که زیر بار جوّ آن، جامعه ترکی طرفدار عادی سازی روابط دوستانه با کشورهای دیگر که نزدیکترین در میان آنها روسیه است می باشد. از طرف دیگر می توان گفت که مذاکرات و مکالمات پوتین و اردوغان که در این اواخر پیگیر و تشدد یافته و پر ثمره می باشند. و این، آنچنان که دیده می شود، بازتاب مثبت در جامعه ترکی پیدا کرده است".


به قول آجار، بعد از آنکه به روابط دوستانه قبلی با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آسیبی وارد شده است، در شرایط فعلی روسیه به حیث کشور اولویت دار برای همکاری مورد بررسی است. مصاحب مزبور در ادامه تفسیر خود که چرا رای دهندگان احزاب مجلس ترکیه با در صدی بالای یکسان طرفدار توسعه روابط با روسیه اند می گوید: 


"وخیم شدن روابط با روسیه بعد از حادثه با هواپیما، اثرات منفی بر اقتصاد کشور، از جمله به خصوص در گردشگری، کشاورزی و مجموعاً در تجارت داشته است. چنین وضعیت، به تجدید نظر اساسی وا می نمود. آشکار شد که همکاری با روسیه در بخش تجاری کاملا با منافع ترکیه برابر است. به خاطر این، همه رای دهندگان خوش هستند که بحران پشت سر است. ابراز تمایل می شود که روابط متوقف شده، به خصوص در بخش اقتصادی، از سر گرفته شود. گردشگری باز جان بگیرد و بخش کشاورزی از محدودیت های کنونی کاملا آزاد شود. راه دهنده بر این عقیده هست که حل و فصل این مسایل به نفع ترکیه خواهد بود. این چنین درک اوضاع در جامعه ترکی در جریان بحران پخته شده است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала