گزارش و تحلیل

تجارت بی ضرر

© AP Photo / Evan Vucciدونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب  آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجارت ترامپ بی ضرر است.

 میلیاردر  دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب  آمریکا   اعلام کرد آماده است از تجارت کنار برود تا بتواند  توجه خود را به اداره کشور مبذول دارد. این خبر در صفحه وی در « تویتر»  منتشر شده است.

ترامپ در صفحه خود نوشت: « از نظر قانونی  من مجبور نیستم دست به چنین کاری بزنم.  اما به اعتقاد من باید از  درگیری منافع  جلوگیری شود، به ویژه با توجه به  ساختار تجاری بزرگ من».

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که در حال تهیه  اسناد انتقال  تجارت خود به شخص دیگری است  زیرا به عقیده وی  کار در سمت رئیس جمهور بمراتب  مهم تر است.

 15 ماه دسامبر ، ترامپ همراه فرزندانش  کنفرانس مطبوعاتی در این رابطه در نیویورک برگزار خواهد کرد.

قبلا  حقوق دانان و مشاوران،  رئیس جمهور منتخب آمریکا را به دلیل بی تمایلی  در  کناره گیری از امپراطوری تجاری خود مورد انتقاد قرار دادند.  میلیاردر در مصاحبه با  « نیویورک تایمز»  گفت که  مارک او بهتر از هر زمان دیگری مشهور است  و او می تواند  در آن واحد هم کشور را اداره کند و  هم ساختار های متعدد تجاری خود را.

به عقیده یوری راگولِف،  مدیر بنیاد  مطالعه آمریکا به نام  « روزولت» دانشگاه دولتی مسکو، دونالد ترامپ  موضع خود را تغییر داد، زیرا بخشی از  سنن آمریکایی شد.

— ترامپ به عنوان  رئیس جمهور منتخب، بخشی از  سنن  معین جا افتاده در آمریکا شده است. بر طبق این سنت،  رئیس جمهور آمریکا  شرکت های متعلق به خود را به « کنترل کور» منتقل کرده و باید بطور کامل از تجارت کنار برود. یا اگر  پول و یا اوراق بهادار دارد، حساب جداگانه ای  باز کند، درست همان کاری که  باراک اوباما انجام داد.  از اینرو ترامپ نمی توانست این سنت را نادیده بگیرد. هر چند حق با اوست:  در آمریکا، قانون ویژه ای در باره کارمندان دولتی وجود دارد  که سوء استفاده از  خدمت دولتی برای منافع خود  را ممنوع می کند  و  به درگیری منافع  می پردازد، اما این قانون  رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور را در بر نمی گیرد».

به عقیده کارشناس روس،  ترامپ  بطور کلی از تجارت  خانوادگی کناره گیری نخواهد کرد، زیرا  نام او مبدل به  یک مارک شده است. رئیس جمهور  تحت نظارت و  توجه دائمی  عموم قرار خواهد داشت.

— در آمریکا، اغلب  مارک های ویژه با نام اشخاص معینی مرتبط است.  به عنوان مثال،  مایکل بلومبرگ  — صاحب  آژانس خبری است.  او شهردار نیویورک بود  و از اداره  شرکت خود کنار نرفت.  اما  مدیریت ویژه عمومی وجود دارد  که بر این نکته نظارت می کند  تا شخصی که مقام عالی اجتماعی دارد از این سمت به نفع خود سوء استفاده نکند.  رئیس جمهور آمریکا  فاقد چنین کمیسیونی است.  در مورد ترامپ،  نامش بخودی خود یک «مارک تجاری» است که  نمی توان به این سادگی ها  آن را کنار گذاشت. « مدیریت کور» دارایی وی  ممکن نخواهد بود، زیرا  نمی توان مخفیانه، یکی از آسمانخراش های او را فروخت. البته ترامپ تحت نظر  عمومی قرار خواهد داشت و خودش به اداره دارایی اش نخواهد پرداخت.  خانواده او به این کار گمارده خواهند شد.  از اینرو نمیتوان گفت که او  اصلا کاری به تجارت خود نخواهد داشت. تجارت او را می توان « بی ضرر» نامید- زیرا در اینجا از سرمایه  صنعتی — مالی  و یا  مجتمع  نظامی  — صنعتی صحبت نمی شود. ترامپ از امپراطوری  عظیمی برخوردار است  و بطور کلی  از آن کناره گیری نخواهد کرد. این یک موضوع اخلاقی است که برای آمریکا  یک جریان غیرعادی نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала