گزارش و تحلیل

ناوشکن نامرئی آمریکا

© AFP 2023 / Felix Garzaناو هواپیمابر آمریکا
ناو هواپیمابر آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک مشت آهن پاره آمریکا چه سرنوشتی خواهد داشت.

به گزارش  Defense News    با استناد به اعلامیه  نیروی دریایی آمریکا،  جدید ترین ناوشکن  آمریکایی USS Zumwalt در حال عبور از  کانال پاناما از کار افتاد. بر طبق اطلاعات اولیه، مبدل های حرارتی  در  نیروگاه کشتی از کار افتاد  که انرژی یکسری از سیستم های کشتی  از جمله تسلیحات و گیرنده را تأمین می کند.

ناوشکن که در حال شناوری به بندر  « سان دیگو» بود به پایگاه « رودمان» در « بال بوآ» پاناما یدک کشیده شد. هم اکنون متخصصان  زمان کار های  تعمیر را  معین می کنند.

 ناوشکن  نامرئی  که بر اساس عالی ترین فناوری ها ساخته شده و قیمت آن 4 میلیارد و 400 میلیون دلار است ، 7 ماه سپتامبر  کارخانه کشتی سازی را ترک کرد  اما بزودی  کارهای زیادی برای تعمیرکاران دست و پا کرد. اواخر ماه سپتامبر، نشت  در نیروگاه  کشتی گزارش شد و در ماه اکتبر ناوشکن  در فلوریدا با  مسائل فنی روبرو گشت.

در روز 15 ماه اکتبر، ناوشکن  نامرئی رسما  وارد ترکیب  نیروی دریایی آمریکا شد. این ناوشکن یکی از گران ترین کشتی ها در  تاریخ کشتی سازی آمریکاست.

آندری گالوواتوک عضو هیئت رئیسه سازمان اجتماعی روسیه به نام « افسران روسیه»  در مصاحبه با « اسپوتنیک»  در باره  نیروگاه کشتی که از کار افتاده است تعریف کرد و گفت: نیروگاه کشتی — قلب آن است، موتوری که بطور کامل تأمین کننده عملکردهای حیاتی  کشتی است، درست مانند موتور در خودرو.  یعنی اگر نیروگاه کشتی از کار بیفتد، به معنای آن خواهد بود که یک مشت آهن  روی اب شناور است که هیچ کس نیازی به آن ندارد.  بر طبق اخبار منتشره در مطبوعات،  مبدل های حرارتی در ناوشکن آمریکایی از کار افتاده است که کار آن سرد کردن  موتور است تا بر اثر  حرارت زیاد  داغ نکند. حال متخصصان باید  به دلیل این نقص پی ببرند و بفهمند چه چیزی باعث از کار افتادن مدرن ترین ناوشکنی شده است که آمریکایی ها 4 میلیارد و 400 میلیون دلار خرج آن کردند و اولین بار نیست که با مسائل فنی روبرو می شود».

کارشناس روسیه در باره  خودویژگی ناوشکن آمریکایی تعریف کرد و گفت جزئیات زیادی  از  نظر آمریکایی ها هنگام  طراحی این ناوشکن بدور ماند.

—  در  تمام کشتی های معاصر دماغه کشتی به سمت جلو  و بر روی آب آویزان است، اما معلوم نیست چرا متخصصان آمریکایی  راه دیگری را برگزیدند و  دماغه کشتی را  برعکس آویزان کردند که گویا باعث نامرئی شدن  و سرعت  بیشتر آن خواهد شد. باید منتظر شد  تا آنها علل  اصلی را  اعلام کنند.  فعلا  نمی توانند چیزی را ثابت کنند.  در مسابقه تسلیحاتی ، جزئیات زیادی از جمله در  طراحی  ناو شکن  از نظر آمریکایی ها بدور ماند. هم اکنون ملوانان باید با  این کمبودها  و نواقص  دست و پنجه نرم کنند. گفتند که شکل دماغه طور دیگری است و مجهز به سیستم « استلس» است. یعنی  در ساخت آن از  فناوری های جدید زیادی استفاده شده است، اما نهایتا  یک مشت آهن پاره  که تا کنون  هیچ چیز خوبی ببار نیاورده روی آب شناور است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала