گزارش و تحلیل

تسلیحات مدرنیزه چین

© AP Photo / Ng Han Guanنیروهای مسلح چین
نیروهای مسلح چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتش آزادیبخش خلق چین به مدرنیزه کردن نیروهای مسلح می پردازد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ضرورت تقویت  برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت لجستیکی ارتش آزادیبخش  خلق چین  را مورد تأیید قرار داد. دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست  و رئیس شورای  مرکزی نظامی  چین این اعلامیه را در نشست  شورای  نظامی در امور لجستیکی  صادر کرد که در پکن برگزار شد.  به عقیده واسیلی کاشین  کارشناس نظامی روسیه،  مدرنیزه کردن حمایت لجستیکی  بخش مهمی  از اصلاحات نظامی در چین است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین  در سخنرانی خود  اعلام نمود  که « کشور قدرتمند و ارتش نیرومند  نیاز به لجستیک قوی دارد». رئیس شورای مرکزی نظامی به ساخت  و مدرنیزه کردن سیستم  حمات لجستیکی  مطابق با  مطالبات  شرایط  عملیات جنگی فراخواند.

 فعالیت در  خصوص توسعه  و تکامل  حمایت لجستیکی  بخشی از اصلاحات بزرگ مقیاس ارتش آزادیبخش خلق چین است که اواخر سال 2015 میلادی  آغاز شد  و تغییرات  جدی در ساختار  نیروهای مسلح چین را موجب شد.  در عین حال مشخص است که نباید در انتطار نتایج فوری اینگونه تغییرات باشیم. سخنرانی رئیس جمهور چین در نشست لجستیک نظامی، حضار را  برای کارهای  طولانی و  پر زحمت آماده کرد. اصلاحات نظامی در چین را  می توان روندی تلقی نمود که چند سال طول خواهد کشید و نتایج مشخص آن  تا سال 2020  نمایان خواهد شد.

اصلاحات کنونی در ارتش آزادیبخش خلق چین، مانند اصلاحات در ارتش روسیه در سال 2008 میلادی  تلاشی برای  تغییر ریشه ای  سازمان های نظامی  است که اواسط قرن 20  بشکل کنونی شکل گرفتند.  در هر دو مورد ، هدف، ایجاد ارتشی  جمع و جورتر،  نیروهای مسلح با آمادگی بهتر  است که در حال آماده باش دائمی قرار داشته باشند  و  قادر به اجرای  عملیات  بین گونه  باشند. یکی  دیگر از اهداف مهم  اصلاحات در هر دو مورد، کاهش  سطح رشوه خواری و  افزایش کارایی  سیاست علمی — فنی است.

هر دو اصلاحات ریشه ای در پی تلاش های چندین ساله  صورت می گیرد که به دلایل گوناگون  از بروکراسی جا افتاده  نظامی و  نظامی — صنعتی  و عدم تمایل  رهبری سیاسی  در دست زدن به ریسک در این عرصه  تا کنون پیاده نشده بودند.  هر دو اصلاحات نظامی  در واقع بشکل  تصادم  رهبری سیاسی کشور و روسای نظامی قدیمی  رخ میدهد و یکی از اشکالی که این تصادم بخود می گیرد  کمپین ضد رشوه خواری در نیروهاست.

یکسری تصمیمات اتخاذ شده در مراحل اولیه  اصلاحات روسیه  زیاده از حد ریشه ای بودند و یکسال بعد مورد تجدید نظر  قرار گرفتند که با  تعطیل بخش اعظم  هنرستان های نظامی و  موسسات پزشکی  در ارتباط بود که مجبور به احیای دوباره آنها شدند.  یکسری از  تغییرات در  ساختارهای سازماندهی نیروهای مسلح نیز  از نو مورد بررسی قرار گرفتند. در حرکت به پیش  از روش  امتحان و اشتباه  استفاده شد.  اصلاحات نظامی روسیه که در سال 2008 میلادی آغاز شد، پس از چند سال، در سالهای  2014-2013 ،  نتایج  مهمی ببار آورد.

 سیستم  مستعد بکار  سفارشات وزارت دفاع  ایجاد شد  که تأمین کننده  آهنگ  بالای  تجدید تسلیح  نیروهای مسلح روسیه بود.  عملیات نیروهای  مسلح روسیه در  جنگ سوریه نشانگر سطح بالای  آمادگی و  برخورد تخصصی و حرفه ای  در شرایط  درگیری های کنونی  منطقه ای بود.  آشکارا ، موفقیت  این نوع عملیات تا حد زیادی  با ایجاد سیستم  کارای حمایت لجستیکی   و حل و فصل  بسیاری از  مسائل اجتماعی  نیروهای  مسلح روسیه  در ارتباط بود.

اصلاحات ارتش آزادیبخش خلق چین، در آن مرحله ای قرار دارد که  اصلاحات  نظامی روسیه طی سال های 2010-2009 قرار داشت — در مرحله  پیاده کردن برنامه های سازماندهی  و پاکسازی کادری. فرق مهم  اصلاحات در چین و روسیه در آن است که در چین، ریاست کشور بطور مستقیم  اجرای  اصلاحات را  تحت کنترل دارد که  امکان خوبی برای درهم شکستن مقاومت  بروکراسی قدیمی نظامی فراهم می سازد.  تا سال 2020 میلادی  ارتش آزادیبخش خلق چین بشکل جدید آن  ظاهر خواهد شد.  به عقیده تحلیلگران، اصلاحات باید  موجب ظهور  نیروهای جدید مسلح شود که حتما  شبیه نوع غربی نخواهند بود اما از عهده  انجام وظایف محوله برخواهند آمد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала