گزارش و تحلیل

امکان تشکیل بازار سوم در صنایع هوایی و مشارکت استراتژیک ایران و روسیه

© Sputnik / Arash Dorudi دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی
دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس مرکز ملی فضایی گفت: اگر ایران و روسیه بتوانند در صنعت هوایی با یکدیگر همکاری نمایند، امکان مشارکت استراتژیک و تشکیل بازار سوم فراهم خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی در جریان بازدید از هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی کیش و در روزی که به روسیه تعلق گرفت در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: نمایشگاه بین المللی هوایی کیش تا به امروز در سه دوره کلی برگزار شده است. اولین و دومین نمایشگاه در زمان قبل از تحریم های جهانی بر علیه ایران بود، سومین تا هفتمین نمایشگاه نیز در زمان تحریم ها بر علیه ایران برگزار شد و هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی نیز در فضای پس از تحریم ها در حال برگزاری است.

دکتر منطقی گفت: نمایشگاهایی که در دوره اول برگزار گردید مهمانان خارجی زیاد و شرکتهای مختلفی حضور داشتند و در کل بسیار پربار بود، اما در دوره های بعدی حضور همکاران خارجی کمرنگ شد. اگرچه شرکتهای داخلی سعی نمودند که با حضور خود فضا را پر نموده و دستاوردهای خود را عرضه نمایند. نمایشگاه هشتم تلفیقی از هر دو دوره است، هم شرکتهای داخلی با محصولات خود بسیار حرفه ای حضوریافته و هم شرکت کنندگان خارجی منجمله روسیه حضور بسیار گسترده و قابل توجهی داشتند.
وی اظهار داشت: این نمایشگاه از نظر سطح، تنوع و کیفیت تقریبا معادل با سایر نمایشگاه های هوایی دنیا است و تنها فرق ان در تعداد شرکت کنندگان خارجی است. البته با توجه به اینکه در اولین سال پس از لغو تحریم ها هستیم انتظار زیادی مبنی بر حضور پر رنگ مهمانان خارجی وجود ندارد.
رئیس مرکز ملی فضایی ایران حضور روسها در نمایشگاه کیش را مطلوب ارزیابی نمود و اعلام داشت: به گفته شرکت کنندگان روسیه، نمایشگاه کیش در مقایسه با نمایشگاه برلین که اخیرا برگزار شد بسیار وسیع تر است و در تمامی غرفه ها منجمله روسیه شاهد محصولات متنوعی از هواپیما، بالگرد، موتور و قطعات و تجهیزات فنی و فرودگاهی هستیم.

© Sputnik / Arash Dorudiامکان تشکیل بازار سوم در صنایع هوایی و مشارکت استراتژیک ایران و روسیه
امکان تشکیل بازار سوم در صنایع هوایی و مشارکت استراتژیک ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
امکان تشکیل بازار سوم در صنایع هوایی و مشارکت استراتژیک ایران و روسیه

دکتر منطقی یادآوری نمود، نتایج کمسیون مشترک علمی و فناوری که از سوی ایران آقای دکتر ستاری معاون علمی رئیس جمهور و از طرف روسیه آقای راگوزین معاون نخست وزیر امضاء کنندگان آن بودند اکنون به صورت ملموس در این نمایشگاه مشاهده می گردد.
رئیس مرکز ملی فضایی برگزاریی چنین نمایشگاه هایی را فرصت مناسبی برای عرضه توانایی ها و پتانسیل صنعت هوافضا ایران دانست و افزود، جمهوری اسلامی ایران در بحث صنایع هوایی و از نظر رتبه علمی و تعداد شرکتهای دانش بنیادی که در بحث طراحی هواپیما کار می کنند، وضعیت بسیار مطلوبی دارد که هم برای داخلی ها و هم برای خارجی ناشناخته و نامعلوم است.
از سویی با شناخته شدن توانایی ها، سطح تبادلات فناورانه و تجاری بیشتر خواهد شد و به عنوان مثال طرف روس به جای اینکه تنها در حوزه فروش محصولات وارد گردد امکان آن را خواهد داشت که در سه حوزه مختلف همکاری نماید.
دکتر منطقی در خصوص امکان مشارکت استراتژیک ایران و روسیه توضیح داد، ما و روسها با شناخت پتانسیل یکدیگر می توانیم به صورت مشارکتی بازار سومی را بوجود آورده و با یکدیگر کار کنیم که این نیز یکی از دستاوردهای مثبت نمایشگاههایی از این دست خواهد بود.
وی خاطر نشان نمود، هر اندازه سطح نمایشگاهها بالاتر برود تبادلات و تنوع همکاریهای تجاری، علمی و فناوری وسیع تر خواهد شد. ایران از نظر بخش علمی در مقام یازدهم قرار دارد و روسیه نهم، بنابراین اگر دو کشور در کنار یکدیگر قرار بگیرند، بی شک از نظر علمی می توانند رتبه بسیار بالایی را به خود اختصاص بدهند. امکان همکاری ایران و روسیه در عرصه علمی و فناوری بسیار ایده آل است، اگر روسیه در بسیاری زمینه ها در رتبه اول قرار دارد می توان به واسطه کمک و کار مشترک با ایران در تمامی زمینه ها اول باشد.
دکتر منطقی در پایان، حضور روسها در کیش را بسیار مطلوب ارزیابی نمود و ابراز امیدواری کرد که ایران نیز بتواند در نمایشگاه هوایی ماکس 2017 که در روسیه برگزار می گردد به همین اندازه وسیع حضور یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала