گزارش و تحلیل

آمریکا ردپای تروریست ها را پی گم می‌کند

© Sputnik / Iliya PitalevВид на город Алеппо
Вид на город Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرانتس کلینتسویچ معاون کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون - سنای روسیه اعلام کرد که این کشور آماده است برای محو قشر فوقانی «جبهه النصرة» به طرف آمریکایی کمک برساند. با این حال در مسکو بر آن هستند که مقاصد واقعی واشنگتن در مقطع کاملاً دیگری قرار دارند

فرانتس کلینتسویچ گفت:

«کار های فشرده سرویس های ویژه آمریکا با سازمان های تروریستی ممنوع شده در روسیه و دیگر کشور ها و با شبه نظامیانی که اپوزیسیون میانه رو محسوب می‌شوند ممکن است در برابر محافل اجتماعی برملا شود. این جریان بر حیثت دولت کنونی آمریکا تأثیر ناگوار خواهد گذاشت. رهبری کنونی واشنگتن با دادن فرمان محو سران «جبهه النصرة» سعی می‌کند واکنش منفی ممکنه را کمتر سازد. در ضمن امکان دارد که سرکرده های تروریست ها هم اینک محو و نابود شده باشند، مانند اسامه بن لادن که او را ابتدا کشتند و سپس برای جهانیان یک نمایش را ترتیب دادند. هر طوری شده اگر آمریکا از روسیه از طریق مجاری نظامی کمک بخواهد ما آماده ایم آنرا واگزار کنیم، زیرا در نهایت امر این کار با نیات ما در مبارزه با تروریسم بین‌المللی مطابقت دارد».

این سناتور روس ذکر کرد که روسیه به منافع آنی دولت کنونی آمریکا توجه نمی‌کند که تلاش می‌کند خودرا روسفید کند. مسکو بر آن است که این همکوششی با واشنگتن به مسکو اجازه خوهد داد که نتایج مشخصی حاصل شود.

و اما در سوریه امکان همکاری با آمریکا را قطعاً رد کردند. سجی طعمه معاون کمیته روابط عربی و بین‌المللی پارلمیان و نماینده حزب حاکم سوسیالیستی بعث سوریه این موضع را در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا مطرح کرده افزود:

«ما معتقد هستیم که ایلات متحده، داعش، جبهه النصرة و چند گروه دیگر را تشکیل داده و به آن‌ها یا خودشان و یا از طریق متحدین خود، اسلحه و پول می دهد. از این رو مشکل بتوان تصور کرد که واشنگتن مایل است مولود خود را نابود کند. فقط سران شبه نظامیانی که از زیر نفوذ آمریکا خارج شدند ممکن است مورد ضربه قرار گیرند. این هم کم قابل تصور است که رهبری سوریه تصمیم بگیرد به آمریکا کمک براسند. ما بر آن هستیم که آمریکا این جنگ علیه دمشق به قصد نابودی دولتمداری سوریه راه انداخته و در شرایط کنونی در باره همکاری با آمریکا ممکن نیست حتی سخنی در میان باشد».

پیشتر روزنامه واشنگتن پست با استناد به یک منبع در دولت آمریکا نوشت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا فرمان داد که سرکرده های جبهه النصرة» پیدا و نابود شوند. برای این کار قرار است از پهپاد های اضافی استفاده شده و بر امکانات جاسوسی افزوده شود. این تصمیمگیری گویای نگرانی اوباما از این امر می‌باشد که حوزه عملیات این سازمان ممکن است تا حدی سرایت کند که به پایگاهی برای انتقال عملیات تروریستی به جنوب اروپا تبدیل شود.

هر چند که «جبهه النصرة» در لیست سازمان های تروریستی سازمان ملل متحد قید شده ولی تا این اواخر عملاً مورد ضربات آمریکا و ائتلافش قرار نمی گرفت. توضیح این است که در آن، گروه‌های مخالفان میانه رو با تروریست ها قاطی شدند. مسکو بار ها به این امر توجه کرده طلب می‌نمود که واشنگتن آن‌ها را از همدیگر جدا کند ولی آمریکا این کار را تا به حال هم انجام نداده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала