گزارش و تحلیل

کارشناس در مورد همکاری ترکیه و روسیه: آنکارا به واقعیت پی می برد

© Photo / Public DomainТактическая система ПРО "Железный купол"
Тактическая система ПРО Железный купол - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات ترکیه آماده اند همکاری احتمالی در خصوص ایجاد سیستم ملی دفاع ضد موشکی با تمام کشورهای علاقمند از جمله با روسیه مورد بررسی قرار دهند.

اسمعیل دِمیر، دبیر امور صنعت دفاعی وزارت دفاع ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که "ترکیه قصد دارد با تمام جوانب علاقمند از جمله روسیه، طرح های توصعه سیستم دفاع ضدموشکی خود را مورد بررسی قرار دهد.
بر اساس ملاقات 10 اکتبر ولادیمیر پوتین و طیب اردوغان در استانبول، ابراهیم کالین، سخنگوی رهبر ترکیه اعلام کرد که روسیه و ترکیه جزئیات همکاری احتمالی در جهت ایجاد سیستم ضد موشکی زیر نظر دارند.
مناقصه خرید اجزای سیستم ضد موشکی به مبلغ 4 میلیارد دلار توسط ترکیه در سال 2009 اعلام شده بود. در ماه سپتامبر 2013 شرکت چینی CPMIEC که 3،4 میلیارد دلار پیشنهاد کرده بود برنده مناقصه معرفی شده است. علاوه بر شرکت چینی، اوفرهای خود را Raytheon & Lockheed Martin آمریکایی، شرکت Eurosam ایتالیایی و فرانسوی و ROSOBORONEXPORT روسیه ارائه کرده اند. قابل ذکر است که اعلام پیروزی شرک چینی منجر به فشار بر ترکیه از طرف متحدین وی در ناتو گردیده است.
در ماه نوامبر سال گذشته ترکیه در ارتباط با تصمیم طراحی سیستم ملی خود، رسماً مناقصه تولید اجزای سیستم دفاع ضد موشکی را لغو کرده است.
آلکساندر میخایلوف، عضو شورا در حوزه سیاست خارجی و دفاعی بر این عقیده است که در صورت ایجاد سیستم مشترک ضد موشکی، هر جانب سود معینی را به دست خواهد آورد. مصاحب مزبور در تفسیر خود می گوید:


"از دید ترکیه دریافت سیستمهای تسلیحاتی مدرن برای دفاع قابل اعتماد ضد موشکی همچنین مهم است. نتیجتاً ما هم علاقمند هستیم چونکه دنبال آن، سفارشهای نظامی، تحویل تسلیحات و ارائه خدمات است که همچنین عناصر بسیار مهم می باشند. در مجموع، اگر سیستم مشترک ضد دفاعی ایجاد شود، ما به خاطر داشتن سیستم دفاعی در مرز جنوبی، سود معینی را به دست می آوریم".


با وجود آن، به نظر مصاحب از چگونگی تنظیم روابط دو کشور در ارتباط با ایجاد سیستم ضد موشکی در حال حاضر چیزی گفتن مشکل است. مصاحب مزبور در ادامه تفسیر خود می گوید:


"واضح است که هر جانب پشت منافع خود می گردد ولی فکر می کنم که این سیستم در خدمت محافظت مشترک خواهد بود. هر چند که فعلاً از چگونگی تنظیم معامله چیزی گفتن مشکل است. به خاطر آن که ما می دانیم ترکیه شش آس در عرشه دارد، آنها دائم بین دوستی ظریف و نیش های کوچکی در نوسان هستند. ولی جای گفتنی است که عنصر اقتصادی که با تحریم کالا و گردشگری ترکی توسط روسیه مواجه بود دارد چشم های ایشان باز می شود. ترکها می فهمند که آمریکا نسبت به روسیه دور است و با روسها باید حالت روابط صلح آمیز و برپایه همکاری داشت".


مصاحب مزبور بعید نمی داند که جانب ترکی می تواند از پروژه مشترک با روسیه به شکل تهدید متحدین خود در ناتو استفاده کند. وی در این باره می گوید:


" به نظرم سیستم پدافند هوایی و ضد موشکی ما از لحاظ کیفیت بالاتر از ناتو می باشند. هر چند بعید نیست که ترک ها به نحوی کوشش کند شرکای خود را در موضوع همکاری بعدی یا دریافت اولویت ها مورد تهدید قرار دهند. ببینیم عاقبت کار چه می شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала