گزارش و تحلیل

کودتا در آمریکا

© REUTERS / Alex WroblewskiA supporter of U.S. Republican presidential candidate Donald Trump cheers near the intersection of West 54th Street and Fifth Avenue in New York, U.S. November 9, 2016
A supporter of U.S. Republican presidential candidate Donald Trump cheers near the intersection of West 54th Street and Fifth Avenue in New York, U.S. November 9, 2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک سال و نیم پیش کمتر کسی تصور می کرد فردی که شیفته آقای پوتین است وحرف های عامه پسند می زند بتواند رئیس جمهوری ایالات متحده شود، اما در نهایت آقای دونالد ترامپ توانست کلید کاخ سفید را در اختیار بگیرد.

پیروزی آقای ترامپ را می توان در واقع یک کودتای مردمی بر علیه سیستم سیاسی حاکم بر ایالات متحده دانست چرا که علیرغم اینکه آقای ترامپ کاندیدای جمهوری خواه ها بود اما سیاست مداران هر دو جناح سیاسی ایالات متحده یعنی جمهوریخواه و دمکرات مخالف وی بودند.

Кандидат в президенты США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد
خیلی ساده می توان گفت دلیل پیروزی آقای ترامپ این بود که (همانگونه که آیت الله خامنه ای هفته هم گذشته گفتند) "حرف دل مردم آمریکا را می زد" و درک کرده بود که مردم آمریکا از دروغ و دجل و کلک و حقه بازی سیاست مداران کشورشان خسته شده اند.
آقای ترامپ بخوبی توانست خانم کلینتون را به عنوان نماینده سیستم حاکم معرفی کند و خود را فردی معرفی کند که در صدد بهم زدن این سیستم حاکم است.
به این دلیل می توان گفت رای مردم آمریکا به آقای ترامپ یک دهن کجی از طرف مردم به سیستم حاکم بود که خانم هیلاری کلینتون آن را نمایندگی می کرد.
شاید اگر کاندیدای دیگری جز خانم کلینتون در مقابل آقای ترامپ به مبارزه می پرداخت نتایج آرای ایالات متحده به این شکل نمی بود ولی شانس یار آقای ترامپ بود و حمایت های سیاستمداران و رسانه ها و سرمایه داران ایالات متحده از خانم کلینتون نتیجه معکوس داد ومردم آمریکا به آقای ترامپ رای دادند.
трамп клинтон - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در رابطه با خاورمیانه چه طرح و مقاصدی را مطرح می کنند؟
با توجه به سرمایه گذاری هنگفت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در انتخابات ایالات متحده به نفع خانم کلینتون می توان توقع داشت الآن این کشورها در چه شرایطی به سر می برند.
گو اینکه برخی متصور بودند که با آمدن خانم کلینتون روند سیاست ایالات متحده در رابطه با ایران ادامه خواهد یافت اما باید به این مساله توجه داشت که خانم کلینتون فردی بود که سر تا سر گیتی را چندین بار در نوردید تا تحریم ها بر علیه ایران قفل شود و تیم سیاست خارجی وی متشکل از تندرو ترین سیاستمداران های نزدیک به اسرائیل و متخاصم با ایران بودند و به همین دلیل توقع نبود که روند سیاست ارتباط ایالات متحده با ایران در دوران کلینتون مانند دوران اوباما ادامه یابد، بلکه با آمدن وی پیش بینی می شد که ایالات متحده سیاست های متخاصم تری نسبت به ایران و همپیمانان ایران اتخاذ نماید.

آقای ترامپ قول داده که توافق هسته ای را پاره کند که قطعا پس از ورود به کاخ سفید مشاوران سیاست خارجی به وی گوشزد خواهند کرد که چنین کاری به هیچ وجه به نفع ایالات متحده نمی باشد و بیشتر به نفع ایران می باشد چون فعلا ایران هیچ سودی از 

трамп клинтон выборы - اسپوتنیک ایران
انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا
برجام مخصوصا از طرف ایالات متحده به دست نیاورده و در صورت پاره شدن برجام حرف ایران پیش خواهد بود و بقیه کشورهای امضا کننده برجام به همکاری خود ادامه خواهند داد، امری که می توان گفت بیش از اینکه خواست آمریکا باشد خواست خود ایران است که چنین اتفاقی پیش آید.

با توجه به سیاست های از پیش اعلام شده آقای ترامپ و اینکه وی تصمیم ندارد در امور کشورهای دیگر دخالت کند واینکه وی ترجیح می دهد با روسیه و شخص آقای پوتین تعامل داشته باشد. می توان توقع داشت انتخاب آقای ترامپ خیلی به نفع جبهه روسیه و ایران در معادلات منطقه ای و جهانی باشد چون قطعا با تعامل سازنده امکان حل و فصل جنگ های منطقه و جهان مخصوصا جنگ سوریه و اختلافات در اکراین متصور خواهد بود.
با توجه به رویکرد دلال معابانه آقای ترامپ همپیمانان ایالات متحده در منطقه خاور میانه باید بیش از پیش دلواپس باشند چون رویکرد ایالات متحده در رابطه با این کشورها تغییر خواهد یافت.
اگر رسانه های ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را در دو هفته اخیر رصد کرده باشید متوجه می شوید که در مجادله انتخاباتی ایالات متحده ایران طرف آقای ترامپ را گرفته بود و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس طرف خانم کلینتون.
با این شرایط می توان گفت در بعد منطقه ای و بین الملللی انتخاب آقای ترامپ به نفع ایران و روسیه بوده و به ضرر دشمنان اینان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала