گزارش و تحلیل

تأکید دو باره ترکیه بر روابط حسنه و نیک با روسیه

© Fotolia / badahosیادداشت وزارت امور خارجه ترکیه به سفیر روسیه در خصوص حملات هوایی
یادداشت وزارت امور خارجه ترکیه به سفیر روسیه در خصوص حملات هوایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مِلوت چاوش اوقلی، رئیس دستگاه سیاسی ترکیه گفت که شخصاً آماده است از بیوه خلبان سوخوی -24 روسی که توسط جنگنده ترکی در سوریه سرنگون شده بود، عذرخواهی کند. به قول چاوش اوقلی، آنکارا می خواهد به آئله خلبان شهید کمک مادی نماید.

وزیر خارجه ترکیه در کانال تلویزیونی "روسیه-24 " گفت:"می خواهیم به آئله خلبان شهید کمک مادی نمائیم. به آقای لاوروف گفتم که آماده هستم با خانم خلبان شهید روسی در صورت موافقت وی دیدار کرده عذرخواهی و تسلیت خودم را ابراز کنم".
در ماه نوامبر 2015 سوخوی-24 روسی توسط جنگنده F-16 در سوریه سرنگون شده بود. آنکارا تأکید داشت که هواپیمای روسی داخل حریم هوایی ترکیه شده بود. ستاد کل فدراسیون روسیه اعلام کرده که هواپیمای روسی از مرز ترکیه نگذشته بود. داده های پدافند هوایی سوریه این را تأیید می کردند.
اولگ پاشکوف،خلبان سوخوی-24 حین پرتاب کردن خود از هواپیما از زمین تیرباران شده بود. پس از مرگ، به وی عنوانی قهرمان فدراسیون روسیه اعطا شده است. به نظر آرائیک ستپانیان، دبیر اجرایی آکادمی مناقشات ژئوپولیتیکی امروز ترکیه علاقمندی شدید نزدیک شدن با روسیه را دارد. وی در تفسیر خود به اسپوتنیک می گوید:


"رجب طیپ اردوغان،رئیس ترکیه دیگر از روسیه عذرخواهی خواسته که پیام محوری است. مِلوت چاوش اوقلی، وزیر امور خارجه ترکیه، از قرار معلوم برنامه سفر به روسیه دارد که بدون عذرخواهی ناممکن است. وی باید شخصاً تأیید و تصدیق کند که ترکیه واقعاً از سرنگون شدن هواپیما و کشته شدن خلبان روسی پشیمان و نادم است. جنبه دیگر یعنی وضعیت پیچیده نظامی در شمال سوریه و جنوب ترکیه هم باید نادیده نگیریم،. اوضاع آن منطقه، انفجار آمیز است. ترکیه باید حسن نیت خود نسبت به روسیه را همه جانبه نشان بدهد چون معلوم نیست که در صورت گامهای اشتباه آمیز ترکیه در منطقه، چه چیز رخ دهد. وزارت امور خارجه آمریکا دیپلماتهای خود از ترکیه و شهروندان خود را از استانبول و منطقه جنوبی ترکیه فرا خوانده است که این اقدام آمریکایان، گوای طرح نه چندان خوب آنان نسبت به ترکیه است. آنکارا این حرکات آمریکا را درک کرده دنبال پشتیبانی و حمایت روسیه است".


به نظر کارشناس مزبور، ترکیه به یاری و کمک ایالات متحده آمریکا امید داشت ولی کدام پشتیبانی از طرف آمریکایان دریافت نکرده است. باز هم ریشه سخن را به کارشناس آکادمی مناقشات ژئوپولیتیکی می دهیم:


"ترکیه زمان طولانی اقدام به عذرخواهی نمیکرد و منتظر واکنش ایالات متحده آمریکا بود. اولاً،منتظر تحویل فتح الله گولن بود که نشد. ثانیاً، به سرنگونی هواپیمای روسی ارزشی قائل شدن بود که این هم نشد. و اکنون ترکیه درک می کند که در وضعی قرار دارد که کوچکترین حرکت به چپ یا راست مواجه با خطر عمده است. با آمریکایان نتوانستند کنار بیایند، بنابرین باید به طرف روسیه پناه برده هر چه زودتر روابط را بهتر کرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала