گزارش و تحلیل

دیدار وزیران خارجه روسیه، ایران و سوریه ملاقات نمادین برای هماهنگ کردن مواضع کشورها بود

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر Встреча глав МИД России, Ирана и Сирии С. Лаврова, М. Зарифа и В. Муаллема
Встреча глав МИД России, Ирана и Сирии С. Лаврова, М. Зарифа и В. Муаллема - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار سه جانبه وزیران امور خارجه روسیه، ایران و سوریه که 28 اکتبر در مسکو برگزار شد ملاقاتی نمادین بوده و در زمینه هماهنگی در برخی از مسائل از جمله درگیری در سوریه بود. کارشناسانی که در میز گرد خبرگزاری «روسیه امروز» در رابطه با مذاکرات انجام شده شرکت داشتند در اینباره اینطور ابراز نظر کردند.

گریگوری لوکیانوف کارشناس تاریخ معاصر خاورمیانه و شمال آفریقا و محقق دانشگاه ملی تحقیقات اقتصاد روسیه گفت:

این یک دیدار نمادین نه تنها برای روسیه، ایران و سوریه بلکه برای غرب بوده و وظیفه اصلی آن هماهنگی مواضع طرفین بود.  سه کشور نقطه نظرهای مشترک و تجربیات موفقیت آمیز خود را به صورت دوجانبه  یعنی روسیه — سوریه، ایران — سوریه و روسیه — ایران به اشتراک گذاشتند. اما این تجربیات برای قالب های سه جانبه کافی نیست».

لوکیانوف بعید ندانست که این قالب از گفتگو توسعه یابد. این محقق گفت: شاید توسعه این شکل از مذاکرات با مشکلاتی همراه باشد. زیرا هر چقدر تعداد شرکت کنندگان مذاکرات بیشتر باشد به همان اندازه رسیدن به توافق مشکلتر خواهد بود. وی از میان مسایلی که در زمینه ی آن‌ها مواضع طرفین هماهنگ می‌شوند به انتخابات آمریکا، عملیات آزاد سازی موصل عراق و ارزیابی مواضع کردها اشاره کرد.

بوریس دولگوف استاد مرکز تحقیقات عربی و اسلامی  انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، دیدار سه جانبه مسکو را یک اتفاق نمادین نامید. وی ادامه داد:

«سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پایان دیدار اظهار کرد که آمریکا به تعهدات خود عمل نمی کند و قصد ندارد آنها را تحقق بخشد.  به عقیده این کارشناس، این ارزیابی درست است. امکان همکاری با آمریکا و حفظ ارتباطات شراکتی با این کشور خیالی پوچ و واهیست. رهبری روسیه باید درک کند که چنین همکاری حداقل در حال حاضر میسر نیست».

به عقیده آلکساندر کوزنتسوف معاون انستیتوی پیشبینی و حل و فصل مسایل سیاسی، دیدار وزیران خارجه روسیه، ایران و سوریه «به ابزاری مهم برای هماهنگی اقدامات سه کشوری تبدیل شد که در یک طرف ماجرا قرار دارند. او گفت که مواضع این کشور ها در مورد مسایل اصلی  با هم مطابقت دارد. وی از میان این مسایل به تمامیت ارضی سوریه و حفظ حکومت اسد در دوره گذار سوریه اشاره کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала