گزارش و تحلیل

نگرانی نظامیان امریکایی از پیشنهادات کلینتون برای سوریه

© Photo / Ministry of Defence of the Russian FederationШтурмовики Су-25 ВКС России, вернувшиеся из Сирии, на взлетно-посадочной полосе на аэродроме в Приморско-Ахтарске
Штурмовики Су-25 ВКС России, вернувшиеся из Сирии, на взлетно-посадочной полосе на аэродроме в Приморско-Ахтарске - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشنهاد منع پرواز در حریم هوایی سوریه تا کنون چندین بار طی پنج سال گذشته از طرف واشنگتن مطرح شده است

نمایندگان ایالات متحده امریکا در حوزه امنیت ملی و دفاع هشدار داده اند که برنامه های هیلاری کلینتون برای لغو پرواز در حریم هوایی سوریه شرایط را در این کشور بهتر نخواهد کرد و بالعکس باعث درگیری واشنگتن و مسکو خواهد شد.

پیشنهاد منع پرواز در حریم هوایی سوریه تا کنون چندین بار طی پنج سال گذشته از طرف واشنگتن مطرح شده است، اما بلندپروازی های نظامیان امریکا به دلیل ریسک بالایش به تحقق نپیوسته است.

امروز سربازان نظامی امریکا و روسیه آسمان سوریه را تقسیم کرده اند و سعی دارند ارتباطات همدیگر را تقویت کرده و جلوی وقوع درگیری را بگیرند. با این وجود، در صورت اجرای برنامه واشنگتن برای منع پرواز در حریم هوایی سوریه، مسکو و واشنگتن با یکدیگر درگیر خواهند شد. روزنامه گاردین می نویسد که هیچ کس نمی داند طرفین چه رفتاری خواهند کرد. به عنوان مثال، هواپیمای روسی حریم هوایی امریکا را نقض خواهد کرد و در این شرایط حوادث به کدام سو خواهد رفت.

بسیاری از نمایندگان امریکا اطمینان دارند که روسیه آماده حمله به هواپیماهای امریکایی است.

جیمز کلپر مدیر تجسس و امنیت ملی امریکا می گوید: «این احتمال وجود دارد که هواپیمای امریکایی را مورد هدف قرار بدهند».

ماه گذشته جوزف دانفورد رییس کمیته ستاد مشترک نیروهای هوایی امریکا ضمن سخنرانی در حضور سناتورهای امریکا تاکید کرد که منع پرواز در حریم هوایی سوریه به معنای جگ با روسیه است، اما او با فشار سناتور جون مک کین حرف خود را پس گرفت.

برخی کارشناسان نیز می گویند که تصمیم گیری برای این مساله با موضوعات جدی تر و بنیادی تر از حضور روسیه در این منطقه مرتبط است.

دیوید دیپتولا افسر سابق نیروهای هوایی امریکا و مدافع طرح منع پرواز در حریم هوایی عراق طی سال های 1998 و 1999 می گوید: «تا زمانی که نتیجه نهایی این استراتژی تبیین نشود و به طور کامل مشخص نباشد، نمی توان از این ایده دفاع کرد».

جون کوئن افسر بازنشسته نیروهای هوایی امریکا نیز معتقد است که اظهارات کلینتون دراین موضوع فقط جنبه سیاسی دارد.

وی می گوید: «اگر این اظهارات جنبه سیاسی نداشته باشد، آنوقت باید منتظر یک فاجعه باشیم. من امیدوارم که هیچ برنامه ای پشت آن نباشد. زیرا این اقدام  شرایط در سوریه را به هیچ وجه بهتر نخواهد کرد. احتمال بدتر شدن اوضاع وجود دارد و وضعیت بسیار پیچیده تر خواهد شد».

کلینتون در دور سوم مناظرات انتخاباتی که هفته پیش برگزار شد یک بار دیگر درباره وضع ممنوعیت پرواز در حریم هوایی سوریه صحبت کرد. به گفته وی، این اقدام کمک می کند تا امریکا از اهرم های فشار بر دولت سوریه و مسکو استفاده کند.

با این حال تحلیلگران نمی توانند تصویر روشنی از تاثیرات مثبت این اقدام ارایه دهند.

جوش روونر کارشناس امور بین الملل می گوید: «من نمی فهمم منع پرواز در حریم هوایی چطور به حل و فصل سیاسی اوضاع کمک خواد کرد. در تاریخ مشابه آن را نداشته ایم. من فکر می کنم که استفاده از اهرم های فشار بد نیست، اما هرچیزی جایی دارد و نمی توانم بفهمم که چرا این مساله برای پوتین یا بشار اسد در حکم تهدید است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала