گزارش و تحلیل

کارشناس سیاسی: امیدوارم که کاخ سفید عقل خود را از دست ندهد

© Fotolia / Vichie81رسانه: واشینگتن تلاش می کند بین مسکو و تهران اختلاف به وجود آورد
رسانه: واشینگتن تلاش می کند بین مسکو و تهران اختلاف به وجود آورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نوشته The Washington Post چندی پیش کاخ سفید امکان ارسال تسلیحات سنگین به شورشگران سوری که از هوانوردی و توپ خانه روسی آسیب ناپذیر بماند، بررسی میکرد.

در اخیر باراک اوباما و تیمش که مسئولیت امنیت ملی را بر عهده دارد، موضوع را مورد تردید قرار داده، آیا صلاح است برای اپوزیسیون میانه رو حامی CIA اسلحه بفرستیم. به نوشته نشریه، کار از گفتار به کردار تبدیل نشده است. در مقاله گفته می شود که چنین ابهامات، گوای "شک و تردید فزایند ریاست جمهوری راجع به برنامه مخفی CIA مبنی بر تمرین و مسلح کردن هزار شِبه نظامی سوری طی سه سال اخیر است".
The Washington Post اشاره می نماید که بعضی سیاسیون که قبلاً "طرفداران سخت" برنامه CIA مانند جان کری، وزیر امور خارجه بودند، امروز با شک و تردید به این کار می نگرند. برنامه مزبور، "عنصر کلیدی استراتژی ایالات متحده آمریکا، در جهت سرنگون کردن بشار اسد بود. لیکن، به نظر سیاسیون آمریکایی، امروزه حتی فرض وسیع آن در موقع دخالت روسیه به مناقشه، به سختی می تواند آمریکا را به هدف مورد نظر برساند.
به عقیده آندرانیک می گرانیان، استاد دانشکده دولتی روابط بین المللی، تحویل تسلیحات سنگین و وسایل پدافند هوایی به اپوزیسیون سوری گامی بی حد غیر مسئولانه از جانب کاخ سفید خواهد شد. استاد می گرانیان در تفسیر خود می گوید:


من گزارشی مبنی بر آنکه چنین ایده بطور جدی بررسی می شد خوانده ام. بعضی منابع حتی باور دارند که سامانه پدافند دیگر به اپوزیسیون سوری تحویل شده است. ولی بنظرم، این، گامی بی حد غیر مسئولانه از جانب کاخ سفید خواهد شد. مطلع ایم که خود آمریکایان نمی توانند تروریست ها را از اپوزیسیون میانه رو جدا کند. پس، این سامانه ها می توانند هم علیه نیروی هوافضای روسی و هم علیه ائتلاف آمریکایی به کار برده شوند.


ریاست جمهوری ایالات متحده دیگر تجربه منفی از رساندن کمک به "اپوزیسیون میانه رو" که در نهایت این محموله به دست افراطی گران می افتاد، دارند. باز هم ریشه سخن را به استاد دانشکده می سپریم:


"موردی در خاطره داریم که پنجصد میلیون دلار برای آموزش و مسلح کردن اپوزیسیون میانه رو تخصیص شده بود. از این کمک فقط چند تا در دست افراد وفادار به آمریکا مانده، بقیه با اسلحه آمریکایی به تروریست ها پیوستند. آنها بایست درس عبرت بگیرند. اگر، البته موردی نباشد که به قول معروف،خدا خواسته باشد کسی را جزا بدهد اقلش را می گیرد. امیدوارم که در تیم اوباما اشخاص معقول هنوز هست. از سوی دیگر، با نظر داشت آن که خود باراک اوباما، شخص بطور کافی محتاط است، گمان نمی کنم که پیش از ترک کاخ سفید وی چنین گام رادیکالی را بردارد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала