گزارش و تحلیل

در میدان تقابل اقتصادی فیلیپین، چین از آمریکا پیش است

© REUTERS / Erik De CastroФлаг Филиппин у корабля в Южно-Китайском море
Флаг Филиппин у корабля в Южно-Китайском море - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ضمن تفسیر نتایج سفر South China Morning Post روزنامه هنگ کنگی رئیس جمهور فیلیپین به آمریکا می نویسد که دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راست می گوید که سیاست خارجی کشور تحت اداره باراک اوباما سِیر نزولی را طی کرده و امروز چین "ناهار" ایالات متحده را صرف می نماید.

گریگوری لوکشین، کارشناس دانشکده شرق دور در مصاحبه با "اسپوتنیک" بیانیه دونالد ترامپ را، بازتاب مبارزات انتخاباتی عنوان کرده است. با این حال، وی معتقد است که مانیل نارضایتی کافی از سیاست واشنگتن نسبت به کشور خود دارد. کارشناس مزبور در تفسیر خود می گوید: 


کل تصویر ژئوپولیتیک در حال تغییر است. از سال 2010، مرکز توجه ایالات متحده از منطقه اقیانوس اطلس شمالی به منطقه اقیانوس آرام انتقال می یابد. اما امکانات ایالات متحده نامحدود نیست، آنها اراده، تلاش و پول به اندازه کافی برای عملی سازی تجدید تعادل قابل توجه و تیز سیاست خود از یک منطقه به منطقه دیگر ندارند. آمریکا به طور کامل متمرکز خاور میانه و اوکراین است که امکانات عظیم به خود جلب و جذب می نماید. ایالات متحده آمریکا، دیگر پلیس جهانی نیست، آن روزها گذشته است. بله، بسیاری از کشورها، از جمله فیلیپین، نا امید شدند. بسیاری از وعده های اوباما عملی نشد. البته، کردار و اظهارات رئيس جمهور فیلیپین از نقطه نظر توازن نیروها در منطقه، باعث آسیب های جدی به سیاست ایالات متحده و منافع آمریکا می شود. ولی باید در ذهن چیز دیگری را داشته باشیم. در چین دوتِرتِه از "طلاق" فیلیپین و ایالات متحده می گفت، بعد از برگشت به وطن، وی چیزی کاملا مخالفی را می گوید، گویا مانیل قصد ندارد روابط و اتحادی را با ایالات متحده فسخ کند. و اظهارات وی در پکن، نشان دهنده عدم تمایل فیلیپین به ایفا کردن نقش شریک کوچک ایالات متحده می باشد. گویا هدف سخنان وی، افزایش اعتبار و حیثیت کشور است. پس، هر گونه نتیجه گیری از اظهارات وی، خیلی زود است. صبر مرور تحولات لازم است".


در همین حال، فرانتس کلینتسویچ، معاون اول رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون معتقد است که رئیس جمهور فیلیپین با اظهارات خود در پکن، با باراک اوباما خداحافظی کرده است. آن چیزی که مربوط به پیشنهاد رودریگو دوتِرتِه در مورد سطح جدید همکاری با روسیه، اگر از طریق کانال های رسمی این پیشنهاد برسد، البته، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سناتور خاطرنشان نمود که روسیه برای توسعه روابط با فیلیپین در سطوح مختلف آماده است.
یکی از شرایط مهم گرایش فیلیپین به سمت روسیه و چین، باید سیاست کثیرالبُدی فیلیپین باشد، چرا که امروز اقتصاد کشور به شدت با کمک و اقتصاد ایالات متحده گره خورده است. ولادیمیر یوسیوف، معاون مدیر دانشکده کشورهای مستقل مشترک المنافع در مصاحبه با "اسپوتنیک" می گوید:


"سیاست گرایش فیلیپین به طرف چین و حتی روسیه، منجمله از لحاظ خرید تسلیحات، فعلا شکل وضع روز دارد. از سوی دیگر آشکار است که سیاست فیلیپین بیشتر متعادل خواهد بود.علی رغم حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور، فیلیپین حتی می تواند به همکاری محدود نظامی و فنی با چین و روسیه دست بزند. سوال عصولی این جاست که، آیا نیروی دریایی فیلیپین به گشت و گذر در دریای چین جنوبی همراه با آمریکا ادامه خواهد داد؟ طی زمان اخیر چنین گشت و گذر همراه با آمریکایان صورت می گرفت. پایان دادن به گشت و گذر مشترک می تواند گام مثبت در نزدیکی روابط چین و فیلیپین باشد. هم زمان، خرید تسلیحات روسی توسط فیلیپین بعید به نظر نمیرسد. چنین سیاست چند گونه ای یا کثیرالموری، اگر با موفقیت پیش برود، امکان پیاده کردن سیاست متعادل را در خصوص انتخاب شرکا فراهم می سازد. برای تقویت روابط این کشور هم با چین و هم با روسیه، یک نوع میدان جدید سیاسی پایه گذاری می شود ".


توافقنامه های بیش از 13 میلیارد دلاری چین با فیلیپین که در نتیجه سفر رودریگو دوتِرتِه به پکن امضا شده است،عقیده و نظر کارشناس ولادیمی یوسیوف را مبنی بر آن که چین در میدان تقابل اقتصادی فیلیپین، از آمریکا پیش است تقویت می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала