گزارش و تحلیل

یک صاحب نظر سیاسی: اوکراین «هسته ای» غیر قابل تصور است

© Sputnik / Mikhail MokrushinЯдерный боевой заряд в военно-морском музейном комплексе "Балаклава"
Ядерный боевой заряд в военно-морском музейном комплексе Балаклава - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبر حزب رادیکال اوکراین اولگ لیاشکو اعلام کرد که تصمیم رادا پارلمان اوکراین در باره غیر هسته ای شدن اوکراین اشتباه بود، وی خواستار بازسازی سپر هسته ای این کشور به هر قیمتی که شده شد

لیاشکو در صفحه خود در فیسبوک نوشت: «درست 25 سال پیش رادا عالی اوکراین اعلامیه ای در باره غیر هسته ای شدن این کشور صادر کرد. معتقدم که این از بزرگترین اشتباه ها در روند احیای دولتمداری کشور ما بود… سلاح هسته ای و ارتش مقتدر نه یادداشت بوداپست باید ضامن اساسی ما باشند. زیرا امضا کنندگان این یادداشت حالا حتی از یادآوری آن خجالت می کشند. به این خاطر ما باید به هر قیمتی شده سپر هسته ای را بازسازی کنیم. ما ساده وسیله دیگری برای دفاع مطمئن از اوکراین عزیز ما را نداریم».

در یادداشتی که روسیه، آمریکا، انگلیس و اوکراین آنرا امضا کردند در رابطه به پیوستن اوکراین به قرارداد ان پی تی تضمینات امنیت این کشور در نظر گرفته شده بودند. پس از فروپاشی شوروی اوکراین زرادخانه هسته ای چشمگیری به ارث برد. پس از پیوستن کی یف به این آن قرارداد این زرادخانه محو شد و کشور های غربی موظف شدند امنیت اوکراین را تضمین کنند.

پیشتر لئونید کراوچوک رئیس جمهور اول اوکراین در مصاحبه با رسانه‌های کشور خود اعلام کرد که سلاح هسته ای بدرد اوکراین نمی‌خورد و اگر اوکراین از این سلاح منصرف نمی‌شد شبیه «میمونی با بمب هسته ای در دست» می بود.

سیاستشناس ولادیمیر کورنیلوف در مصاحبه با اسپوتنیک ابراز عقیده کرد که در حال حاضر تولید سلاح هسته ای در اوکراین وظیفه انجام نشدنی است. این صاحبنظر گفت:

«این کار عملی نشدنی است. اوکراین برای تولید، نگهداری و بازیافت سلاح هسته ای وجوه ندارد. بدون مبالغ پولی غرب و کمک‌های فنی روسیه اوکراین قادر نیست به سلاح هسته ای سرویس داده یا آنرا منهدم کند. در خاک اوکراین چند محل دفن ذباله های رادیواکتیو هست ولی امکان سرویس دادن حتی نظری به آن‌ها وجود ندارد. قبلاً هر سال در اوکراین در نووبوگدانوفکا انبار های معمولی مهمات منفجر می‌شدند اگر در آنجا سلاح هسته ای محفوظ می بود چه می شد؟ مسلماً غرب به اوکراین اجازه نخواهد داد آزمایش های هسته ای و کار های مربوطه را انجام بدهد و برای اینگونه ماجراها پول نخواهد داد. به این خاطر که غرب خوب می‌داند که ظاهر شدن کشوری دارای کنترل ضعیف در مرز با اروپا یعنی چه. بعلاوه مدت‌ها است که برنامه‌های علمی در اوکراین بسته شد و تکنیک و تجهیزات را به یغما بردند و یا فروختند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала