گزارش و تحلیل

کارشناس روسی: پیدایش نیروهای هسته ای سه گانه هند عواقب دراز مدتی خواهد داشت

© Sputnik / Vitaliy AnkovПодводная лодка класса "Варшавянка"
Подводная лодка класса Варшавянка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های گروهی هندی و خارجی از بهره برداری اولین زیردریایی هسته ای Arihant که قادر به انتقال موشکهای میان برد با کلاهک هسته ای می باشد خبر دادند.

 با تحویل زیردریایی موشک بر هسته ای Arihant به ناوگان، نیروهای مسلح هندوستان امکان رساندن وسایلی مستقر در زمین، دریا و هوا به دست آوردند. واسیلی کاشین، مفسر نظامی روسی این رویداد را برای اسپوتنیک مورد تحلیل قرار داده است. به قول وی، در ارتباط با اظهارات نارندرا مودی،نخست وزیر هند رتجع به آمادگی عملیاتی زیردریایی موشک بر هسته ای Arihant و ایجاد نیروهای هسته ای  سه گانه ، در کوتاه مدت بر توازن قوای منطقوی اثر چندانی نخواهد داشت. ولی دارای عواقب طویل المدت، بسیار بزرگ و مربوط به تمام کشورهایی است که در اقیانوس هند دارای منافع چشمگیری می باشند.

Arihant، یکی از چهار زیردریایی موشک بر هسته ای می باشد و این حد اقل تعداد لازم زیردریایی ها است که یکی از آنها می توانست در دریا باشد و بقیه زیر تعمیر یا مراقبت فنی. در واقع، حتی دراین شرایط امکان تأمین گشت مداوم زیر سوال است. ناوگان فرانسوی و انگلیسی برای تأمین گشت مداوم و بازدارنده هسته ای از ناوتیپ چهار زیردریایی هسته ای کار می گیرند. ولی تجربه آنان در بهره برداری زیردریایی های هسته ای به مراتب بالاتر از نظامیان هندی می باشد. طرح و ساخت زیردریایی های آنها هم شاید بالغ باشد.

زیردریایی های موشک بر هسته ای نیازمند زیربنای گران است. این زیربنا برای سرویس راکتور پیچیده انرژتیک هسته ای، نگهداری و مراقبت موشک ها و البته کلاهکهای هسته ای لازم است. این زیربنا بموقع خود با وجود تعداد زیاد تأسیسات زیرزمینی پشتیبان باید بطور شایسته محافظه شود.

پوشش پایگاه های زیردریایی های موشک بر هسته ای و سیستم حفاظت، یکی از مسایل مهم می باشد که بطور چشمگیر بر توصعه آینده ناوگان و سیستم پدافند هوایی هندی تأثیرگذارخواهد بود.

فرانسه،بریتانیای کبیر و ایالات متحده آمریکا که عضو ناتو هستند، مجتمعاً دارای برتری مطلق نسبت به هر دشمن دیگر دارند. به این خاطر، زیردریایی های موشک بر هسته ای که طی تردد و گشت رزمی در اقیانوس کاملاً آسیب ناپذیرند. کشورهای دیگر صاحب این سلاح در وضع بغرنج بیشتر قرار دارند. مشکلات فوق الذکر برای روسیه با وجود دریاهای داخلی مانند بِلویه و اوخوتسکویه که دسترسی به آنجا برای دشمن امکان پذیر ولی با مشکلات فراوان بوده قسماً حل شدنی است. زیردریایی های روسی می توانند همچنینی زیر یخ های اقیانوس منجمد شمالی گشت و گذر نمایند. چین حالا در وضع نسبتاً پیچیده تری است. چینی ها تلاش دارند منطقه محافظه شدۀ شبیه ما برای گشت و گذر زیردریایی های خود در دریای چین خنوبی ایجاد نماید. و سیاست آنها راجع به آبهای مورد مناقشه تا حدی از این زاویه دیکته می شود.

در مقابل ناوگان کوچک پاکستانی که به هر صورت دارای زیردریایی های مدرن ساخت فرانسه می باشد و قرارداد جدیدی برای خرید 8 زیردریایی های برقی  دیزلی نوع جدید چینی امضا کرده است، هندوستان مجبور است تهدید پاکستانی در یاد خود داشته باشد. تهدیدی از این جدی تر از طرف ناوگان کمی و کیفی چینی وجود دارد.

حتی در شرایط لیزینگ توسط هندوستان دو نسبتاً زیردریایی های مدرن هسته ای پروژه 971 ساخت روسیه ، حفاظت از زیردریایی های خود کار ساده ای نیست. عملی کردن قرارداد خرید پارتی جدید زیردریایی های مدرن برقی دیزلی ظاهراً به خاطر پیچ و خم اداری رواج یافته هندوستان زیر سوال است.

با وجود آن امکان دارد در آینده نزدیک پاکستان تلاش خواهد کرد شباهت ارزان قیمت نیروی دریایی هسته ای هندوستان را ایجاد نماید. انتخاب فرضی، تجهیز موشک ضدکشتی با کلاهک هسته ایی که در تسلیحات زیردریایی های معمولی برقی دیزلی موجود است. فرض دوم، توصعه همکاری با کره شمالی و واردات فناوری زیردریایی های برقی دیزلی ساخت کره شمالی که با موشکهای میان برد دو پله ای و با سوخت منجمد مجهز شده است و در حال حاضر موفقانه در این کشور توصعه یافته است.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала