گزارش و تحلیل

یک کارشناس در باره مسدود شدن حساب‌های راشا تودی

Главный редактор агентства "Россия сегодня" и телеканала RT Маргарита Симоньян
Главный редактор агентства Россия сегодня и телеканала RT Маргарита Симоньян - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سردبیر شبکه تلویزیونی «راشا تودی» و خبرگزاری بین‌المللی «روسیه امروز» خانم مارگاریتا سیمونیان اعلام کرد که کل صورت حساب‌های آر اتی در بریتانیا مسدود شده است.

سیمونیان در توییتر خود نوشت: «حساب‌های بانکی ما در بریتانا بسته شد. تمامی حساب ها. توضیح داده شد: «این تصمیمگیری قابل تجدید نظر نیست. زنده باد آزادی بیان!»

سیمونیان بعداً تصریح کرد که عجالتاً بلوکه شدن حساب‌ها به توقف کار در انگلیس منجر نخواهد شد. وی ذکر کرد: «برای ما این امر روشن است که این آخرین اقدامی نیست که بریتانیا قصد دارد برای محدود سازی پخش برنامه‌های ما اتخاذ کند».

از نامه‌ای که RT  از بانک NatWest  دریافت کرده پیدا است که تصمیم مبنی بر خودداری از واگذاری خدمات، پس از «تحلیل دقیق» عملیات بانکی کانال تلویزیونی RT  گرفته شد. RT باید اپراتور دیگری برای خود انتخاب کند که از بانک گروه  Royal Bank of Scotland  نباشد. در نامه گفته شده: «این تصمیمگیری نهایی است و قابل بازبینی نیست. ما حاضر نیستیم در مورد این قضیه وارد بحث شویم».

وزارت امور خارجه بلوکه شدن حساب‌های RT  را نشانه نوبتی نقض آزادی رسانه‌ها در انگلیس دانسته است. به عقیده خانم ماریا زاخارووا نماینده رسمی این وزارتخانه، لندن تعهدات خود در خصوص آزدی بیان را در اتحادیه اروپا جا گذاشته است.

آلکساندر شاتیلوف رئیس دانشکده جامعه شناسی و سیاستشناسی دانشگاه مطالعه امور دارایی وابسته به دولت فدراسیون روسیه بر آن است که آزادی بیان در غرب در جایی تمام می‌شود که رویارویی با روسیه آغاز می شود. شاتیلوف به رادیو اسپوتنیک چنین گفت:

«دموکراسی ممدوح غرب وقتی برای منافع خود خطر احساس کند از کار افتاده و مقررات عمومی بشری بازی را پایمال می‌کند و در این مورد نشان داده می‌شود که بخش بانکی انگلیس تا چه اندازه «مستقل» است، بخشی که به فرمان رهبری سیاسی عمل می‌کند و مطابق  انگیزه‌های سیاسی بر تلویزیون روسیه فشار وارد می آورد. از سوی دیگر اصل اساسی دموکراسی — آزادی بیان زیر سؤال قرار می گیرد. ظاهراً آزادی در جایی تمام می‌شود که رویارویی انگلیس با روسیه آغاز می شود».

به عقیده این کارشناس روس تصادفی نیست که مخصوصاً حالا بر کانال تلویزیونی روسی محبوب در غرب فشار شدیدی وارد شده است. شاتیلوف گفت:

«چراکه مخصوصاً حالا رویارویی روسیه و غرب در رابطه با مواضعشان در مورد سوریه و اوکراین به حد بسیار بالا رسیده است. غرب یقین حاصل کرده که تحریمات ضد روسی نتیجه به بار نمی آورد، روسیه خط سیاسی مستقل خود را دنبال می کند و آن‌ها موفق به منزوی کردن روسیه نیستند. از این رو تاکتیک فشار غیر سیاسی بر روسیه و ساختارهای آن مانند کانال تلویزیونی RT  اعمال می شود».

این سیاستشناس روس در پایان اشاره کرد که انگلیس مثل همیشه دنباله روی سیاست آمریکا است و در برخی موارد حتی از آن جلوتر است. وی چنین گفت:

«با در نظر داشت اینکه آمریکا بر رویارویی با روسیه تکیه کرده اینگونه اقدام های انگلیس تعجب‌آور نیست. بعید نمی‌دانم که اگر فشار پولی ناکام بماند ممکن است اقدام های دیگری شروع شوند. مبارزه بدون مقررات شروع شده و اصول دمکراسی غرب تحت الشعاع قرار گرفته است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала