گزارش و تحلیل

آمریکا چگونه میلیارد ها را مصرف کرد و در مسابقه گرما هسته ای باخت

© AP Photo / Craig RuttleСолдаты штата Нью-Йорк стоят у главного входа атомной электростанции Indian Point города Бьюкенен
Солдаты штата Нью-Йорк стоят у главного входа атомной электростанции Indian Point города Бьюкенен - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شصت سال پیش دانشمندان فیزیک هسته ای وعده دادند که در آینده نزدیک مقدار انرژی عملاً تمام نشدنی از آب تولید خواهد شد. پیشرفت تحقیقات گرما هسته ای بویژه در آمریکا با وجود تأمین پولی هنگفت با مشکلات چشمگیر فناوری روبرو شد. موج نقل و انتقالات کادر ها نیز در جهان علمی آمریکا به پیشرفت مساعدت نکرد

فیزیکدان استوارت پراگر مدیر آزمایشگاه فیزیک پلاسمای NSTX-U    پرینستون آمریکا — واحد پیشرفته تحقیق سنتز گرما هسته ای استعفا کرد. سبب استعفای او بروز خرابی ها در NSTX-U  یکی از بزرگترین توکامک های دایره شکل جهان شد. وزارت انرژی آمریکا از تفسیر استعفای پراگر خودداری کرد. ولی دو منبع که از افشای هویت خود امتناع ورزیدند در مصاحبه با نشریه Physics Today  برکناری پراگر را در ارتباط با موضع آن نهاد دانستند.

پراگر می‌گوید که استعفای خود را تنها با رهبران دانشگاه پرینستون که آزمایشگاه فیزیک پلاسما زیر امر آن است بررسی کرد.

در اعلامیه رسمی این فیزیکدان گفته شده: «مدیر بودن آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون برایم تجربه عالی بود. ولی با‌گذشت هفت سال من به فکر گذار به مرحله جدید زندگی افتادم و  پس رفت  فنی چندی پیش در واحد NSTX-U  به صورت سریع و غیر مترغبه موقع ای را مشخص کرد که به نظرم برای استعفا مناسب بود».

پراگر از 2008 مدیر آن آزمایشگاه بود. اکنون وی بعنوان پژوهشگر به کار در آزمایشگاه ادامه داده و در دانشگاه پرینستون به منزله پروفسور کار خواهد کرد. تری بروگ کفیل مدیریت NSTX-U  منصوب شد که در 2008 از آزمایشگاه ملی شمال غربی اقیانوس آرام که زیر نظر وزارت انرژی آمریکا قرار دارد به آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون آمد.

برای تعویض یک بوبین و مغناطیسی که در دستگاه مقابل قرار دارد یک سال وقت لازم است. در طول این مدت توکامک بی کار مانده و دانشمندان در این هنگام به طراحی بهبودی ساختمان و امکان کاهش دادن نواقص ممکنه خواهند پرداخت. مهندسان هم اینک چهار شیوه تعویض مغناطیس ها را پیشنهاد کردند که قابلیت کار دیگر عناصر توکامک را به حد اقل مشکل می سازد.

در اواسط سپتامبر 2016 پاتریسیا دمر که در طول 9 سال معاون وزارت انرژی آمریکا در برنامه‌های علمی بود استعفای خود را اعلام کرد. دمر که تحصیل شیمی دارد قبل از کار در وزارت 23 سال مشغول تحقیق در مورد علم مواد و فیزیک ماده در حال تراکم بود. با شرکت مستقیم وی LCLS  Linac Coherent Light Source  — اولین لیزر اشعه ایکس در جهان و  NSLS-II    National Synchrotron Light Source II یعنی مقتدرترین منبع پرتو افکنی سینکروترونی در آمریکا راه اندازی شدند.

دمر به تحقیق سنتز گرما هسته ای توجه کافی نمی کرد. به نظرش حل مسایل دیگری ممکن بود حتی در حال حاضر نتایج مهمتر را ببار بیاوند. با وجود این وی تأمین پولی برنامه‌های سنتز گرما هسته ای را قطع نمی کرد. دمر 70 سال دارد و در مورد کار آینده هنوز نقشه مشخی ندارد، ولی  بر آن است که «در خارج از وزارت انزژی آمریکا هم باید زندگی باشد». جای او را استیو بینکلی کارشناس در شیوه‌های کامپیوتری اشغال خواهد کرد که به گفته ارنست مونیس وزیر انرژی از لحاظ «گستردگی نظر در مورد همه برنامه‌ها متمایز است».

قرار است در آینده نزدیک یک حادثه نمادین دیگر هم برای دانشمندان آمریکایی رخ دهد. در پاییز سال 2016 باید آزمایشگاه Alcator C-Mod وابسته به دانشگاه تکنولوژی ماساچوست تعطیل شود. این آزمابشگاه بیش از 20 سال کار کرده بود. تصمیم مربوطه در 2014 پذیرفته شد: کنگره آمریکا از تصمیم تأمین پولی آن واحد در 2015 حمایت کرد به شرطی که پس از یک سال کار تعطیل شود. بخشی از پرسنل Alcator C-Mod  به کار در NSTX-U  خواهند پرداخت. در حال حاضر فقط یک دستگاه نیرومند ویژه تحقیق سنتز گرما هسته ای به نام  DIII-D  باقی‌مانده که زیر نظر پیمانکار نظامی General Atomics  در سن دیگو  کار می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала