گزارش و تحلیل

امریکا از اهرم کره شمالی برای فشار بر چین استفاده می کند

© AFP 2023 / Andy Wongچین و امریکا
چین و امریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده امریکا روش جدیدی را برای مطیع کردن چین بکار گرفته است.

دنیل راسل دستیار وزیر امور خارجه امریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام گفت که امریکایی ها از عملکرد شرکت های چینی در رابطه با رعایت تحریم های وضع شده علیه کره شمالی راضی نیستند. خبرگزاری آسوشیتدس پرس در این باره می نویسد چنانچه شرکت های چینی تحریم های شورای امنیت را نقض کنند، این کشور نیز گرفتار تحریم خواهد شد.

دیپلمات امریکایی چین را متهم به دراختیار گذاشتن خاک کشور برای انجام فعالیت های کره شمالی می کند. دنیل راسل هشدار داد که شرکت های چینی باید به همکاری های خود خاتمه بدهند. وی تهدید کرد که در خصوص ادامه این روند، طبق قطعنامه 2270 شورای امنیت سازمان ملل و اختیارات این سازمان، اقدامات لازم اتخاذ خواهد شد. این دیپلمات تفهیم کرد که امریکا حق دارد برای اثبات نقض تحریم های وضع شده علیه کره شمالی، پیوسته امور را کنترل کند.

آجار کورتوف کارشناس شورای امور بین الملل روسیه در این رابطه خاطر نشان کرد که ایالات متحده امریکا طی ده سال گذشته سیستم حقوق بین الملل را طبق تصمیم گیری خود تغییر می دهد.

وی در ادامه می گوید: «امریکایی ها می خواهند قوانین ملی خود را به تمام دنیا تحمیل کنند. به عبارت دیگر، آنها سعی دارند سیستمی بوجود بیاورند که اهرم های فشارش روی مسایل مهم روابط بین الملل به جای اینکه توسط جامعه بین الملل کنترل شود، در ارگان های دولتی امریکا کنترل شوند و ریاست جمهوری امریکا بر آن نظارت داشته باشد. این جریان از سال های 90 قرن گذشته در امریکا آغاز شد. در آن زمان قانون داماتو را علیه ایران تصویب کردند. امروز ما می بینیم که امریکایی ها چنین اقداماتی را نسبت به دیگر کشورها از جمله چین استفاده می کنند. چین باید به این رفتار واکنش نشان بدهد. اگر اقدامی نکند، امریکا به فشارهای خود ادامه خواهد داد. من فکر می کنم که چین باید جواب دندان شکنی بدهد تا امریکا متوجه شود که این طرز سخن گفتن با هیچ کشوری مجاز نیست، چه برسد به کشوری که در روابط بین الملل از جایگاه قابل توجه برخوردار است».

تحریم های اعمال شده علیه کره شمالی ابزار فشاری بر مناسبات چین — کره هستند که در استراتژی امریکا برای آسیا جایی ندارند. خان سیاندون مدیر مرکز مطالعات شبه جزیره کره در دانشگاه حقوق و سیاست چین می گوید:  «امریکا قصد دارد فضا را برای سیاستمداران چین در مناسباتشان با کره شمالی تنگ کند. هر بار که کره شمالی اقدام تحریک آمیزی می کند و دست به آزمایش هسته ای می زند، واشنگتن از طریق سازمان ملل تحریم هایی را وضع می کند. امریکا با این رفتار پیوسته فضای مناسبات سیاسی چین و کره را تنگ می کند. در واقع، هر تحریکی از طرف کره شمالی با تحریم های بین المللی روبرو نمی شود، بلکه برخی کشورها شروع به فشار آوردن بر این کشور می کنند. کره شمالی راه دیگری جز واکنش به فشار ندارد. بنابراین، امریکا با برخورداری از فرصت اعمال تحریم علیه کره شمالی، اهداف خود را دنبال می کند و اهداف این کشور محدود کردن قدرت مانور سیاسی چین و روسیه در مناسبات آنها با کره شمالی است. به نظر من امریکا هدف دیگری ندارد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала