گزارش و تحلیل

مساجد تاجیکستان به دوربین مدار بسته مجهز می شوند

© AFP 2023 / Vyacheslav Oseledkoمردان تاجیک
مردان تاجیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات دوشنبه قصد دارند در تمام مساجد دوشنبه دوربین مداربسته کار بگذارند.

 به گزارش منابع خبری، مقامات دوشنبه قصد دارند در تمام مساجد دوشنبه دوربین مداربسته کار بگذارند. حلیم فسخ الدینوف خبرنگار رادیو اسپوتنیک در تاجیکستان به تفسیر این خبر می پردازد:

قرار است در تمام مساجد دوشنبه  دوربین مداربسته کار گذاشته شود. تصاویر ویدئوها به صورت آنلاین در مسجد جامع مرکزی شهر قابل مشاهده است. در عین حال تصاویر ضبط شده در آرشیو نگهداری خواهند شد. هنوز مشخص نیست که این تصاویر را به چه مدت نگهداری خواهند کرد. شهرداری قصد دارد از طرف شورای علما که بالاترین نهاد دینی جمهوری است اجازه این کار را اخذ کند. شورای کارشناسی نیز از این ایده استقبال کرده است. سعیداحمد کلانداروف کارشناس مسایل اسلام در گفتگو با رادیو اسپوتنیک گفت: «مساله اینجاست که ما در نزدیکی افغانستان هستیم و شرایط چندان ساده نیست. افرادی که از مرزهای دو کشور عبور کرده و با اهداف نامشخص به خاک ما وارد می شوند ابتدا به مساجد می آیند. دولت تاجیکستان این موضوع را به خوبی می داند. به همین خاطر در شرایط حاضر ما باید بدانیم چه افرادی به مساجد می آیند و ضبط تصاویر ویدئویی گامی درست است، اگرچه برخی به خوبی دلیل آن را متوجه نشده اند».

به گفته سعید احمد کلانداروف کارشناس مسایل اسلامی، بخش اعظم مسلمانان از این اقدام حکومت حمایت می کنند، اما عده ای نیز اظهار نگرانی کرده اند. این افراد می گویند که دوربین مداربسته هر حرکتی را در مساجد ضبط می کند و به این ترتیب حکومت در امور دین دخالت می کند. کارشناس اهل دوشنبه با این استدلال موافق نیست. این تحلیل گر می گوید که مقامات دوشنبه می خواهند با تکیه بر قوانین کشور امنیت مردم را تامین کنند.

وی همچنین توضیح می دهد: «طبق قانون اساسی کشور و قوانین آزادی دینی، سازمان های دینی حق دخالت در امور دولتی را ندارند. اما حکومت و دولت حق کنترل عملکرد مساجد برای تامین امنیت مردم و جامعه را دارند. من معتقدم که این رویکرد برای حل مشکل نیست، بلکه هدف آن پیشگیری از وقوع اتفاقات ناگوار است».

لازم به ذکر است که دوربین مداربسته اولین گام مقامات کشور برای تشدید اقدامات امنیتی در دیوارهای اماکن دینی محسوب می شود. ابتدای سال جاری دولت تاجیکستان تمامی مساجد را ملزم به رعایت اقدامات امنیتی و نصب دستگاه های اسکن کرد. در عین حال کارکنان ارگان های امنیتی گفته اند که این تصمیم برای پیشگیری از وقوع انفجار است. دوشنبه به تجربه ناگوار سایر دول شرقی از جمله افغانستان، سوریه، عراق و یمن اشاره می کند که در اماکن پرتردد دینی حوادث ناگوار رخ داده است. علاوه براین، مقامات پیوسته دیدارهایی از اماکن مقدس دارند. هدف از این کار جلب روحانیت به مبارزه با افراط گرایی است. مَولون موختاروف رییس کمیته امور ادیان وابسته به دولت می گوید: «امروز در تاجیکستان نزدیک به 4 هزار مسجد فعال است. این حوزه تحت کنترل کمیته امور ادیان است. ما چند برنامه برگزار کردیم که اولا مواضع روحانیون ادیان را نسبت به مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بدانند و دوم اینکه روحانیون به مردم نشان بدهند امروز چه اتفاقاتی در دنیا می افتد و تاجیکستان به عنوان یک کشور مستقل چه تدابیری باید اتخاذ کند».

99 درصد مردم تاجیکستان مسلمان هستند. بیشتر آنها اهل تسنن و پیرو امام حنفی و مردم بدخشان پیرو شاخه اسماعیلیه هستند. مقامات کشور جلوی ظهور و توسعه مکاتب غیرمرسوم برای مسلمانان کشور را در این جمهوری می گیرند. در یک سال گذشته نسبت به ده ها تن از فعالان سازمان های دینی تاجیکستان تمهیداتی صورت گرفته اس. مقامات تاجیکستان حتی طلاب را از کشورهای شرقی به کشور برگردانده اند. زیرا جوانانی که در دانشگاه ها و مدارس عربی مشغول به تحصیل هستند، به دام رادیکال های دینی می افتند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала