گزارش و تحلیل

چین در آمریکای لاتین راه آهن می‌سازد

© Sputnik / Yuriy Lashovخطوط ریلی
خطوط ریلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیپلماسی «ریلی» یکی از هدف‌های مهم بازدید وانگ ئی وزیر امور خارجه چین از آمریکای لاتین بود. به گزارش رسانه‌های چین و هنگ کنگ، او در بولیوی در مذاکرات با پرزیدنت اوو مورالس از وی در خصوص ساخت راه آهن متصل کننده سواحل اقیانوس های آرام و اطلس کسب حمایت نمود. پروژه راه آهن برزیل – پرو همچنین در مذاکرات وانگ ئی با رهبران پرو بررسی شد

اوو مرالس روز پنج شنبه پس از گفت و گو ها با وانگ ئی اظهار داشت که چین و بولیوی مصمم اند در پیاده کردن پروژه احداث راه آهنی همکاری کنند که از طریق خاک آمریکای جنوبی سواحل اقیانوس های آرام و اطلس را متصل خواهد کرد. این اعلامیه نمادین می‌تواند به چین کمک کند به جهش بزرگ اول در «دیپلماسی ریلی» در آمریکای لاتین دست یابد. بولیوی مشتاق دسترسی به اقیانوس آرام است. این کشور پس از جنگ با شیلی در قرن 19 میلادی استان آتنو فاگاستا و بنا بر این دسترسی به اقیانوس آرام را از دست داد. چین با کشیدن راه آهن برزیل — پرو آماده است به این کشور کمک کند تا دوباره دسترسی به اقیانوس آرام را باز ستاند. اوو مورالس حتی در تابستان 2015 اعلام کرده بود که مسیر سراسری ریلی پیشنهادی چین باید از بولیوی عبور کند. در ضمن در ژانویه 2016 آلمان هم به آن کشور خدمات مربوطه را ارائه کرد. کارشناسان آلمانی برای ارزیابی اداپته کردن پیشنهاد خود مبنی بر اتصال اقیانوس های آرام و اطلس از طریق راه آهن به شرایط آن کشور به بولیوی آمده بودند.

به گفته میخایل بلات محقق دانشگاه دولتی علوم انسانی مسکو، دسترسی بولیوی و برزیل به کرانه اقیانوس آرام از اهمیت ژئوپلیتیک برخوردار است. این کارشناس روس ادامه داد:

«دسترسی به کرانه اقیانوس آرام مساله دیرینه چند کشور است. دسترسی به اقیانوس آرام برای دو کشور از لحاظ رشد سریع تجارت در کشور های واقع در منطقه آسیا و اقیانوسیه اهمیت دارد. از این رو در این صورت پرو — جواب مناسب به در خواست دسترسی به اقیانوس آرام است. صحبت‌ها در باره ساخت راه آهن مدت‌ها تقریباً شروع از قرن 19 جریان دارد. بولیوی و برزیل این پروژه را مخصوصاً با سرپرستی و حمایت چین کشور مقتدر پولی خواهند پذیرفت. حضور چین در آمریکای لاتین مدت‌ها به شدت احساس می شود. چین در مقایسه با کل کشور های اروپا و آسیا نفوذ اقتصادی آن در این منطقه از همه بیشتر است».

چند روز پیش اولین خط راه آهن برقی این قاره راه اندازی شد. این خط پایتخت های اتیوپی و جیبوتی را متصل می کند. طراحی و ساخت این پروژه 4 میلیارد دلاری بعهده دو شرکت چینی China Railway Group و China Civil Engineering Construction Corp بود. خط برقی جدید موازی راه آهن کهنه قرار دارد که استعمارگران اروپایی آنرا بیش از صد سال پیش ساختند.

در آخر سپتامبر معلوم شد که ساخت راه آهن تایلندی بوسیله چین از نقطه سکون خارج شده و شرایط تأمین پولی این پروژه که مانع اساسی بود بالاخره بررسی شد. شرکای تایلندی از ارزش بیش از حد بالای پروژه گله کرده بودند. الان طرفین به سازش رسیدند و تا آخر سال جاری این طرح راه اندازی خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала