گزارش و تحلیل

ناتو چگونه می خواهد روسیه را در شمالگان مهار بسازد

© Flickr / Stig NygaardEin Eisbär (Symbolfoto)
Ein Eisbär (Symbolfoto) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدرنیزه و نوسازی نیروهای مسلح روسی در منطقه شمالگان، مورد نگرانی ناتو از جمله سیاستمداران نروژ و ایالات متحده آمریکا می باشد. واشنگتن در منظر بعام اعتراف کرده است که نقشه مهار و بازدارنده مسکو را در عرایض شمالی طرح ریزی می نماید.

ظرفیتهای نظامی روسیه و غرب مثل زمان جنگ سرد عملاً مساوی شده است. این نقطه نظر را روزنامه The Wall Street Journal باستناد به حُکُن بریویون-خانسِن،دریاسالار و فرمانده نیروهای دفاعی نروژ نشر کرده است.
به قول دریاسالار نروژی، بیشتر از همه غرب نگران اکمال بودن پایه فنی نیروهای شمالی روسیه می باشد. سخن از انواع جدید پلت فرم، سنسور و سیستم تسلیحات می رود که "به مراتب قابل انعطاف و موثر تر نسبت به زمان جنگ سرد می باشد. ژنرال عالی رتبه از ناوگان روسی در دریای بارنتز یاد کرده خاطر نشان نمود که "آنها فناوری کشتیهای نظامی خود را دیگر به نمایش گذاشته اند".
به نظر دریاسالار مزبور، نروژ باید به مراقبت و تعقیب زیردریایی ها، کشتیها و هواپیماهای روسیه شدت بخشد. مأمورین ناتو با دریاسالار موافقند، احتیاط شرط عقل است.
در مصاحبه با روزنامه مذکور مقامات ناتو اظهار کردند که سازمان دیگر به تمرینهای دریایی در قالب اقدامات بازدارنده تعارض روسیه تشدید بخشیده است. پس تابستان گذشته در دریای نروژ مانور و رزمایشی با شرکت زیردریایی های هشت کشور ناتو صورت گرفته است. روزنامه مزبور نام مشترکین رزمایش را فاش نکرده تأکید می ورزد که منابع روزنامه تدابیر سیاسی را به حیث پایه و اساس برخورد با روسیه در نظر ندارند. نشریه از اظهارات منبع بی نام ناتو نقل قول کرده می نویسد:

"ما در جست جوی تعادل مناسب بین حضور نظامی و حفظ میزان پایین تشدد هستیم".


روابط بین روسیه و ناتو در ماه مارس 2014 بعد از الحاق کریمه به روسیه وخیم شده است.بعداً تعامل در قالب شورای روسیه — ناتو متوقف و هر چند فقط در ماه آوریل از سر گرفته شده لیکن از لحاظ تشدد و موثریت تماس ها هنوز تا سطح پیش از بحران نرسیده است.
با وجود آن در ماه فوریه 2016 ایالات متحده آمریکا بطور علنی اقرار کردند که امکانات بازدارنده روسیه در آبهای شمالی را مورد بررسی قرار می دهند. اینجا توجه شنوندگان به اظهارات فیلیپ بریدلاف، فرمانده کل نیروهای ناتو در اروپا معطوف می داریم که گفته بود:

"ما امکانات بازدارنده روسیه در ناتو را بررسی می نماییم".

ژنرال آمریکایی واضح ساخت که "ادعاهای روسیه مستقیم به آمریکا نه بلکه به سه متحد ما بر میخورد". در عین حال وی از چگونگی و نحوه مهار روسیه چیزی نگفت. با مرور چند ماه ژنرال پُل سِلوا،معاون رئیس کمیته عمومی روسای ستاد آمریکا به جای ژنرال بریدلاف توضیحات قانع کننده در این مورد داده است.
در مصاحبه با نشریه آمریکایی Business Insider وی گفت که آمریکا به تقابل در این جبهه آماده نیست چون از لحاظ منابع مادّی فاقد امکانات تأمین حضور کشتیهای مناسب در شمالگان است. هر چند در پایان وی اضافه کرد که این مُعضل باید حل شود.
به نظر ژنرال سلوا، برای حل این مُعضل ایالات متحده آمریکا باید کشتی های یخشکن جدید بسازد. وی خاطر نشان کرد:"از لحاظ استراتژی، فرصت تعقیب، درک و مدیریت تغییراتی که در شمالگان می گذرد شامل حوزه منافع ما و تمام کشورها که همجوار با شمالگان می باشد از جمله روسیه است ".
وی همچنین تأکید کرد که شاید کشتیهای یخشکن در مجموع معضل را حل نکرده ولی حد اقل بخشی از علاج آن باشد. نشریه خاطر نشان می کند که در حال حاضر ایالات متحده آمریکا فقط دارای دو کشتی یخشکن می باشد در حالی که روسیه بیش از 20 فروند دارد.
پُل تسوکونفت، فرمانده بخش صاحلی ایالات متحده آمریکا در گفتگو با خبرنگار Business Insider اظهار کرد:"امروز ما در یک سطح با روسیه نه بلکه در این بازی اصلاً شریک نیستیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала