گزارش و تحلیل

محقق: ترکیه، روسیه و ایران می‌توانند بحران سوریه را با تشریک مساعی رفع کنند

© AFP 2023 / Abd DoumanyВид на Дамаск в Сирии
Вид на Дамаск в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در تاریخ 10 اکتبر از ترکیه دیدن کرده و در آنجا در کنگره جهانی انرژی سخنرانی کرده و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ملاقات خواهد نمود

این ملاقات در شرایط کنونی در منطقه که وضعیت آن آسان نیست برگزار می‌شود و از اهمیت بسیار بالا برخوردار است. سیاستشناس سلیمان شنسوی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ترکی — آسیایی میگوید:

روند گسترش همکوششی میان روسیه و ترکیه در همه راستا ها در موقعیت منطقه تأثیر مثبت گذاشته و از اهمیت راهبردی برخوردار است. به عقیده وی، از قرار معلوم هنگام این دیدار موضوع هایی مانند سوریه، خط گازرسانی جریان آبی، نیروگاه اتمی آک کویو و مسایل همکوششی دوجانبه در رشته گردشگری و تجارت بررسی خواهند شد.

وی در ادامه گفت:

«من معتقدم که توافق ها در باره سوریه که ممکن است میان مسکو و آنکارا در جریان مذاکرات عنقریب حاصل شود از بسیاری لحاظ برای آینده آن کشور تعیین کننده خواهد بود. مسلماً ایران هم باید در این فرایند شرکت کند. بعلاوه غرب را باید قانع کرد که طرح هایی که غرب سعی دارد در خاور نزدیک پیاده کند فاقد چشم انداز است. می‌دانیم که غرب علاقمند است که در این منطقه بحران های قابل کنترل حفظ شوند زیرا این امکان به غرب اجازه می‌دهد روند های جاری در آنجا را کنترل کرده تا از آن‌ها به نفع خود استفاده کند. ولی غرب سخت اشتباه می کند. روسیه، ترکیه و ایران بازیگران کلیدی منطقه هستند و با سعی و کوشش های خود می‌توانند در روند عادی سازی موقعیت در سوریه نقش تعیین کننده ای ایفا کنند. در حال حاضر ما شاهد هستیم که غرب هر طوری شده از تلاش‌های معطوف به عادی سازی موقعیت ممانعت کند. کشور های غربی تلاش می‌کنند هرج و مرج گویا کنترل شونده را حفظ کنند و تنها مسکو و آنکارا همراه با تهران می‌توانند با این نقشه های غرب مقابله کرده و در حل مساله سوریه نقش اصلی ایفا کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала