گزارش و تحلیل

موج اول سونامی اقامه دعوی علیه آمریکا

© Fotolia / OneinchpunchУолл-стрит в Нью-Йорке
Уолл-стрит в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروه فعالان عراقی اعلام کرد که قصد جبران خسارت از تعارض ایالات متحده به کشورش در سال 2003 دارد. به نظر این گروه، "مجلس کشور به خاطر نواقض نیروهای آمریکایی در جریان تعارض به عراق می تواند درخواست جبران خسارت جانی و مالی از ایالات متحده کند".

فعالان مذکور خاطر نشان کردند که اگر اتباع ایالات متحده آمریکا حق درخواست جبران خسارت از افراد و حتی از دول خارجی را دریافت کرده اند، اتباع عراقی هم شایسته چنین حق هستند.
مورخ 28 سپتامبر سال جاری کنگره ایالات متحده آمریکا با اکثریت آرا وتو رئیس جمهور باراک اوباما را کنار گذاشته قانونی را تصویب کرد که طبق آن بستگان قربانیان اعمال تروریستی 11 سپتامبر 2001 می توانند علیه عربستان سعودی که اتباع اش مجریان اعمال تروریستی مزبور بودند، اقامه دعوی کند.
به نظر آناتولی پترنکو، استاد دانشگاه مدیریت اجتماعی، تصویب این قانون مملو از عواقب ناخوشایند گوناگون برای واشنگتن است. به تفسیر آقای پترنکو استماع فرمایید: 


"قانونی که کنگره تصویب و مثل مدال به گردن رئیس جمهور آمریکا آویزان کرده سه رویه دارد، هر چند که مدال معمولی دو رویه هست. اول، بر وتو رئیس جمهور که طرفدار هیلاری کلینتن، کاندید حزب خود است کنگره غالب شد. سر این موضوع خیلی حساس، کنگره از رئیس جمهور خود حمایت نکرد که به هیلاری کلینتن، نازدانه وی هم برمی گردد. و اگر ترامپ از این فرصت امتیاز انتخاباتی نگیرد خیلی عجیب خواهد بود. دوم،موضوع عربستان سعودی است. بر همه معلوم است که این کشور تغریباً دارای 100 میلیارد دلار آمریکایی می باشد. علاوه بر این عربستان سعودی دیگر اعلام کرده است که می تواند دسترسی ایالات متحده به پایگاه های دریا یی منطقه را محدود کند. این ضربه سخت به آن سیاستی که ایالات متحده در منطقه تطبیق می نمایند خواهد بود. و نهایت، موضوع سوم، فراهم ساختن امکانات دادخواست و اقامه دعوی توسط اشخاص و کشورها نسبت به ایالات متحده آمریکا".


به عقیده کارشناس، توصعه اوضاع در استقامت بعد سوم می تواند ضربه حساس به تصویر و هیکل ایالات متحده در جامعه جهانی وارد کند.
مفسر پترنکو می گوید: 


"اگر سخن از دادخواست و دعوی جبران احتمالی می رود همه روی عراق و افغانستان متمرکز می گردد. ولی اگر به یاد تان باشد ایالات متحده آمریکا طی تاریخ خود پنج صد بار "دمکراسی را روی سرنیزه خود" در کشورهای گوناگون جهان علم دار کرده بودند.مثلا ویتنام، کره شمالی حتی فدراسیون روسیه. اینجا به جا است از تعارض نیروهای اعزامی ایالات متحده طی سال های 1918 —1920 به شهر آرخانگلسک و شرق دور روسیه یاد آوری نماییم. اگر چنین کار و سابقه صورت بگیرد و هر جانب از تعارض و کشتار اهالی خود دادخواست یا اقامه دعوی کند که بعید به نظر نمی رسد ، دادگاه آمریکا فلج خواهد شد. البته این به آن معنی نیست که مدعی دعوی،حاصل دریافت جبران خسارت می شوند. در این مورد چیز دیگر یعنی ضربه قابل توجه به تصویر و هیکل ایالات متحده در جامعه جهانی مطرح است".


به عقیده کارشناس مزبور، مثلاً مجلس عراق می تواند کاملاً از چنین ابتکار فعالان پشتیبانی کند. آقای پترنکو به تفسیر خود ادامه داده می گوید: 


"با همه اینها که ایالات متحده به حیث هژمن در منطقه حضور دارند پیوسته و عملاً مواضع خود را از دست می دهند. از طرف دیگر نیروی معترض علیه اعمال ایالات متحده آمریکا در منطقه به اندازه کافی انباشته شده است. و این لایحه می تواند مانند خرج انباشته شده روزی منفجر شود. با اقدام یک کشور دیگران هم دنبال آن صف می بندند. مطلب مهم، اعلام شروع آیین دادرسی علیه ایالات متحده آمریکا است. بعد از آن دادخواستهای مشخص بستگان قربانیان سرازیر می شوند. مقصد شروع و حرکت روند است و کسی نخواهد توانست این جریان را توقف کند. در این حال امکان دارد آمریکا با سونامی دادخواست و اقامه دعوی روبرو شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала