گزارش و تحلیل

یک محقق: خطر ممکنه اختلاف روسیه و ناتو – چیزی مانند جنگ‌ها به خاطر دریافت ارث در قرن هجدم است

© AFP 2023 / Paul J. RichardsТень генсека НАТО Йенса Столтенберга на логотипе НАТО
Тень генсека НАТО Йенса Столтенберга на логотипе НАТО - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اکثر محققان اعتراف می‌کنند که با وجود خطر تروریستی مشترک روسیه و ناتو باز هم در مورد بیشتر مسایل اصولی مخالف همدیگر بوده و همکاری‌های فی مابین تنها به موضوع های معدودی محدود می شود

آلکسی فننکو دانشیار کرسی امنیت بین‌المللی دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو یادآوری می‌کند که روسیه و ناتو در سال 1997 سند اساسی را امضا کردند و در آن مقررات بازی تشریح شد: ناتو در اراضی اعضای جدید این پیمان یگان های بزرگ و سلاح هسته ای را مستقر نکرده و در باره امنیت اروپایی با مسکو به گفت و گو بپردازد

این محقق ادامه داد:

«هنگام دیدار سران در ولز این‌ توافق ها مختل شد. ناتو در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که این سند را به شکل سابق تمدید نخواهد کرد. این پیمان مصمم است در اروپای شرقی پرسنل یگان های نظامی بزرگ را افزایش داده و آلمان را بسوی افزایش فعالیت‌های نظامی در این منطقه سوق دهد».

این محقق روس یادآوری کرد که بهار سال گذشته وزارت خارجه روسیه پیشنهاد کرد که سند اساسی به حال خود بماند ولی بجای آن در باره بی‌طرفی فنلاند، اوکراین، ملداوی و گرجستان — کشور های دارای اهمیت برای روسیه قرارداد منعقد شود.

فننکو گفت:

این هم رد شد و بی‌طرفی کشور های یاد شده تضمین نشد و حوزه پهناوری از دریای بالتیک گرفته تا دریای سیاه پر از نقاط حساسی شد که ریسک بالای زد و خورد میان روسیه و ناتو را تشکیل می دهند. نقطه حساس اول — تراتس نیستریا می‌باشد که با روسیه دارای مرزهای دریایی یا زمینی نیست. گروه نظامیان روسیه مستقر در آنجا از کشور ما جدا است. ناتو تأسیسات خود را در رومانی احداث می کند. فرض کنیم که اوکراین و ملداوی به عملیات نظامی علیه گروه ما در تراتس نیستریا دست زدند، رومانی هم به آن می پیوندد و به ما اعلام می‌کنند که ورود ما به این جنگ در حکم اعلان جنگ به ناتو است.

нато - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
مقر جدید ناتو
به عقیده این کارشناس، موقعیت در دریای بالتیک نیز خطر کمتری ندارد. وی افزود:

«هستری در سوئد یا فنلاند نه تنها به قصد جلب آن‌ها به ناتو بلکه برای بسته کردن حوزه خلیج فنلاند در برابر روسیه است». در این صورت کالینینگراد از بقیه روسیه جدا شده و آن‌ها می‌توانند حتی به جنگ با ما نپردازند. به ما ساده خواهند گفت که «وضعیت از این استد. شما چه گذشتی می کنید در مورد اوکراین یا سوریه؟»

فننکو نقطه سوم را سوریه نامیده گفت: «در باره منطقه ممنوع پرواز در سوریه صحبت‌ها جریان دارد. آن‌ها به چه ترتیبی آنرا اعمال خواهند کرد؟ این طرح یعنی آغاز مناقشه با سامانه های پدافند هوایی و جنگنده های ما است».

به عقیده این کارشناس روس، اراضی مناقشه چهارم قفقاز است. وی افزود:

«تشنج حول گرجستان باقی می ماند. تلاش‌های اخیر معطوف به مستقر کردن تأسیسات زیربنایی ناتو در آنجا نشان می‌دهد که راستای قفقازی هنوز تا آخر آرام نشده است. با در نظر داشت فعال شدن نیروهای ضد روسی در ارمنستان که این اواخر شاهد آن هستیم می‌شود گفت که اینجا هم ممکن است کانون تشنج بروز کند».

فننکو در پایان گفت:

«خطر بروز اختلاف میان روسیه و ناتو مانند جنگ‌ها به خاطر دریافت ارث در قرن هجدهم است. هنگامی که ما در حال جنگ در خاک کشور ثالثی هستیم که در وضع بحرانی قرار دارد قبل از آنکه کسی دیگری را به صلح سودمند وادار کند. از این رو ما باید نیرو های واکنش سریع و امکان اتخاذ تصمیم سریع سیاسی و توان نظامی مربوطه را داشته باشیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала