گزارش و تحلیل

ناتو اجناس خود را به شکل تسلیحات و سرویس مشاوران به دیگران تحمیل می‌کند

© AP Photo / Virginia MayoШтаб-квартира НАТО в Брюсселе
Штаб-квартира НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش نمایندگان ناتو در کنفرانس انستیتوی سلطنتی تحقیقات دفاعی انگلیس اعلام کردند که ناتو در جنگ خبری به روسیه می‌بازد. به گفته یانیس سارتس مدیر بخش ارتباطات استراتژیک ناتو مستقر در لتونی این جریان بر خلاف این امر صورت می‌گیرد که این پیمان «دارای فناوری های لازم است و مراکز عمده بازاریابی در کشور های ما قرار دارند».

آلکسی موخین مدیر مرکز اطلاعات سیاسی مسکو نیز حوادث اخیر جهانی را با حرکات بازاریابی ناتو مرتبط دانسته چنین گفت:

«در حال حاضر اروپا بعنوان بازار جهانی عظیمی در مرکز توجه آمریکا و کشور های ناتو قرار گرفته است. در اراضی اروپا دو سازمان بزرگ بوروکراتیک اتحادیه اروپا و ناتو کار می کنند. این سازمان ها دستور روز و جهات اساسی پیشرفت کشورهای اروپا برای آینده نزدیک را تعیین می کنند. آن‌ها این هدف را دنبال می‌کنند که کشور های اروپایی به چنین وضعیتی در آیند که شریک تجاری مناسب برایشان شده و مهمتر از این گوش بفرمان آمریکا و متحدین ناتویی شان باشند. برای رسیدن به این هدف همه گونه مساعی به کار برده می شود».

به عقیده وی، «ناتو از یک سو سازمان بوروکراتیک است که هزینه‌های گزافی برای توسعه خود می‌خواهد و از سوی دیگر این یک ویترین جهانی برای پیشبرد اجناس ناتویی به شکل تسلیحات و سرویس مربیان و مشاورانی است که به دیگر کشور ها تحمیل

нато - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
مقر جدید ناتو
 می شوند. اگر این را مد نظر بگیریم برای ما هدف اعلامیه های تجاوزگرانه ژنرال های ناتویی روشن و آشکار خواهد شد که با سخنان خود گرایش های بازاری را به راستا های درست مورد پسند ناتو سوق می‌دهند».

موخین معتقد است که پشت سر این کوشش ها منافع شرکت های چند ملیتی جهانی قرار دارند که «اجناس خود را به هایپر مارکت های جهانی ناتو روانه می کنند».

به گفته این محقق، روسیه در چنین شرایطی مجبور است از بخش اروپایی خود دفاع کند زیرا اخیراً معلوم شد که روسیه را با نادیده گرفتن مقررات و موازین سازمان جهانی تجارت از بازار اروپایی خارج می‌کنند و بدین سان خطر مستقیم برای بخش اروپایی روسیه بوجود آمده است.


موخین معتقد است که بی دلیل نیست که ناتو مخصوصاً روسیه را بعنوان مخالف «تجاوزکارانه» اعلام کرده است. اسناد روسی مربوط به سابقه جنگ‌ها و تحلیل رفتار آن در آستانه جنگ نشان داده که روسیه چنان کشوری نیست که مسبب جنگ شده بود. این نتیجه‌گیری دست ناتو را باز کرده و آن‌ها با دانستن این حقیقت روسیه کشوری نیست که در راه اندازی جنگ اول باشد می‌توانند هر کاری شده انجام بدهند زیرا از پیش می دانند که روسیه به جنگ دست نخواهد زد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала