گزارش و تحلیل

کارشناس: غرب،از عراق رانده و از سوریه مانده

© Sputnik / Michael AlaeddinСтарый город Алеппо
Старый город Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سال گذشته، در تاریخ 28 سپتمبر 2015 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حین سخنرانی در 70 –مین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل مسائل کلیدی را که بازتاب صحنه سیلسی جهان امروز می باشد، مطرح کرده بود.

وی همچنین به لزوم تشریک مساعی در جهت مبارزه علیه تروریزم بین المللی، از جمله گروهک داعش که فعالیتش در فدراسیون روسیه و سایر کشورها ممنوع است، اشاره کرده بود.
دو روز بعد، 30 سپتمبر 2015 ، مطابق تقاضای مقامات رسمی جمهوری عربی سوریه،دسته بندی نیروی هوافضای فدراسیون روسیه با پشتیبانی نیروی دریایی اش دست به ضربات هوایی بر تأسیسات فعال گروهکهای تروریستی داعش و جبهه النصره در خاک سوریه زده است. مورخ 15 مارس 2016 بخش عمده دسته بندی نظامی روسی خاک سوریه را ترک کرد. همزمان نیروی هوافضای روسیه به مواضع مشخص گروهکهای تروریستی در جمهوری عربی سوریه ضربات خود را ادامه می داد.
آندرانیک میگرانیان، کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشکده دولتی روابط بین المللی خاطر نشان می کند که در سال گذشته اوضاع در سوریه رقم خورده و برخورد و رفتار و واکنش جهان به حوادث در این کشور عربی تغییر کرده است. ریشه سخن را به استاد مزبور می دهیم. 


"دستگاه سیاسی روسیه در سالی که گذشت، غلبه جدی از آن خود کرده است. حد اقل من به یک معلفه آن اشاره می کنم که شرکای ما دیگر از مطرح کردن شروط مقدماتی صرف نظر می نمایند، از جمله که می گفتند اول کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بعداً مذاکرات بین سوری و در نهایت انتقال حاکمیت به نیروی جدید منتخب مردم سوریه. سیاست پیگیرانه و عملیات موفق هوافضای ما، وضعیت سوریه و منطقه را تا بُنِ ریشه دگرگون ساخته است. و اگر این پرستیژ و نفوذ روسیه را اعاده می کند، جواب این سوئال بسیار ساده است، روسیه علیه تهدید آشکار واضح و دشمن خطرناک مبارزه می کند".


به قول کارشناس علوم سیاسی، در خود ایالات متحده آمریکا تغییرات نسبت به حوادث سوریه و سیاست واشنگتن در این کشور به چشم می خورد. آقای میگرانیان به تفسیر خود ادامه داده می گوید:


"متسفانه، فقط بعد از شکستن دندانهای خود در این یا آن کشور،آمریکا از حالت خمرالدائم در می آیند. کافی است خاطر نشان کنیم که اولین واکنش باراک اوباما به حوادث سوریه، بیانیه وی بود که گفته است "اسد باید کنار برود". بعداً کارشناسان آمریکایی، از جمله بعضی محافظه کاران با تعجب پرسشی را مطرح می کردند کی زبان اوباما را باز نمود؟ ما چطور می توانیم اسد را از کشور اخراج کنیم؟ آخر وی دارای حمایت داخلی هست که بعداً ثابت شده است. دلیل دیگر روسی هم تأیید شد که تغییر کردن رژیم بدون درک و فهم وارث آن بی معنی است.
کارشناس مزبور نتیجه می گیرد که "در نهایت معلوم شده است که به جای اسد می توانند راه زنان و قاتلان بیایند. با این شر باید مبارزه کرد نه با اسد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала