گزارش و تحلیل

ریسک تصادف روسیه و آمریکا با همدیگر در سوریه بالا می‌رود

© Sputnik / Michael AlaeddinТерритория военных училищ в Алеппо, которая была освобождена сирийской армией от боевиков
Территория военных училищ в Алеппо, которая была освобождена сирийской армией от боевиков - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رژیم آتش بس در سوریه که مدت اعتبار آن دوشنبه گذشته سپری شده از سرگرفته نشد. چهارشنبه روسیه و آمریکا با شرکت دیگر اعضای گروه حمایت از سوریه مذاکرات بدون نتیجه در نیویورک را انجام دادند. جان کری وزیر خارجه آمریکا توضیح داد که علت شکست گفت و گو ها حملات ارتش سوریه در حلب است. به گفته وی، در این شرایط آتش بس میسر نیست

در آمریکا بر آن هستند که ارتش دولتی سوریه نه تنها به محل های استقرار تروریست ها بلکه به دسته های اپوزیسیون میانه رو هم حمله می برد. در ضمن پنتاگون از مبادله اطلاعات با روسیه در باره جا های استقرار این اپوزیسیون امتناع می ورزد.

توافق های وزارتخانه های خارجه آمریکا و روسیه در باره آتش بس در سوریه از همان ابتدا زیر خطر قرار داشت. به عقیده ایگور کوروتچنکو سردبیر مجله روسی «دفاع ملی»، یکی از منابع خطر- اختلافات میان نهاد ها در واشنگتن است. این کارشناس روس به اسپوتنیک گفت:

«موضع وزارت خارجه آمریکا هست و موضع محافلی وجود دارد که اصلاً علاقمند به حصول هیچ توافقی نیستند. آن‌ها سرویس های ویژه و پنتاگون هستند. باراک اوباما دارد می‌رود و فقط چند ماه از ریاست جمهوری وی باقی‌مانده است، در چنین شرایطی در میان مقامات آمریکا گروه‌های متنفذ مختلفی عمل می کنند. دیپلمات ها این یا آن توافق را می بندند ولی اجرای آن‌ها بعهده پنتاگون است. اشتون کارتر رئیس پنتاگون قطعاً اعلام کرده که مایل نیست با روسیه تماس برقرار کند. از این رو ما با موقعیتی روبرو هستیم که رئیس جمهور در‌واقع می‌رود و گروه‌های با نفوذ متفاوت دارند بازی خود را انجام می دهند».

این کارشناس ادامه داد: موقعیت از این لحاظ هم بدتر شده که هدف‌های راهبردی آمریکا در مورد سوریه عوض نشده است. وی گفت:

«آمریکا بشدت تلاش می‌کند روسیه را از سوریه «بیرون کند». ما شاهد سیاست آشکارا ضد روسی آمریکا هستیم. آمریکایی ها برای کسب اطلاعات هوایی و الکترونیک هواپیماهای جاسوسی خود را به پایگاه حمیمیم می فرستد. پهپاد های آمریکایی هم در آنجا دائماً در حال پرواز هستند و بلاخره آمریکا با استفاده از پهپاد ها اعمال تحریک آمیزی انجام داده و مسئولیت آن‌ها را به عهده روسیه می‌گذارد و اختلاف سوریه را عمداً گسترش می دهد. در حال حاضر ما در موقعیت نظامی — سیاسی بسیار مشکلی قرار داریم و ریسک تصادف غیر مترغبه میان نیروهای ائتلافی آمریکا و نظامیان روسیه بالا رفته است. این جریان ممکن است مطابق سناریوی پیشبینی نشده رخ دهد. چون آمریکا استقلال سوریه را نادیده گرفته و بطور تحریک آمیز رفتار می کند. در خاک سوریه چند دسته نیروی ویژه آمریکا عمل می‌کند و نظامیان بلندپایه آمریکا به سوریه وارد می شوند. از نظر حقوق بین‌المللی این اعمال مداخله در امور داخلی یک کشور نیست بلکه تجاوز است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала