گزارش و تحلیل

دلایل رفتار خشونت آمیز پلیس ایالات متحده چیست؟

© AFP 2023 / Laura BuckmanПолиция на месте беспорядков и стрельбы в Далласе
Полиция на месте беспорядков и стрельбы в Далласе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر ساله شمار قابل توجهی از شهروندان ایالات متحده از طریق خشونت پلیس کشته می شوند، که بر خی از این موارد گزارش شده و تعداد زیادی از آنها مسکوت مانده و رسانه ای نمی گردد.

خبرگزاری اسپوتنیک- گزارشاتی در مورد کشته شدن یک شهروند آمریکایی به نام مایکل براون در فرگوسن که هدف شلیک گلوله پلیس قرار گرفت یا فردی مانند اریک گارنر سیاه پوست که در نیویورک خفه شد، یا شهروندی به نام فردی گری در بالتیمور که بعد از سوار شدن به ون پلیس در حالی که از ناحیه ستون فقرات آسیب سختی دیده بود بعد از چندی کشته شد و مواردی از این قبیل که بسیار زیاد است. قابل توجه است که اکثریت قربانیان خشونت پلیس آمریکا سیاه پوستان هستند. ماجرای کشته شدن فردی به نام «کیت لامونت اسکات» در ایالت کارولینای شمالی در شهر شارلوت که مورد هدف شلیک مامور پلیسی قرار گرفت که خود او نیز آفریقایی تبار و سیاهپوست است و اعتراضاتی که در پی آن حادثه رخ داد، بهانه ای شد تا با دکتر زینب قاسمی- کارشناس مسائل آمریکا و استاد دانشگاه گفتگویی در خصوص خشونت پلیس و دلایل آن داشته باشیم.

— رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا دلایل مختلفی دارد، عده ای می گویند که ریشه در سیستم فدرالی ایالات متحده دارد، چرا که قوانین فدرالی با قوانین مرکزی ایالات متحده متفاوت از یکدیگر هستند و همین امر امکان پیگیری روند ریشه یابی خشونتهای پلیس را مشکل می کند. از سوی دیگر در ایالات متحده به این رفتارهای پلیس و یا این قبیل رفتارها به عنوان یک رفتار سیستمیک نگاه نمی شود و به تدریج تبدیل به یک روند شده است. معمولا می گویند که خشونت پلیس در واقعه ای خاص یک اتفاق موردی بوده ویا پلیس شخصا اقدام به خشونت نموده استف در نتیجه این نوع نگاه طبیعتا وارد روند قانونی هم نمی گردد تا امکان پیگیری و اصلاح وجود داشته باشد.
— دکتر قاسمی در ادامه افزود: از سوی دیگر خشونت در رفتار پلیس اکنون در جامعه آمریکا رفتار پذیرفته شده ای است که معمولا اگرهم مورد گزارش شده ای از خشونت پلیس وارد روند دادرسی گردیده تا به امروز معمولا تبرئه شده اند و به عبارتی دیگر حق با قربانی خشونت نبوده و به پلیس داده می شود. سیستم تربیت پلیس در ایالات متحده به شیوه ای است که خشونت را هم در فرهنگ و هم در مدیریت بحران تشویق می کند. لازم است به این نکته اشاره شود که خیلی از کهنه سربازانی که در نقاط مختلف دنیا جنگیده اند مثل عراق یا افغانستان پس از بازگشت به خانه وارد سیستم پلیس می گردد. معمولااین نیروها در نواحی و نقاط پرخطر ایالات متحده مانند بخشهای فقیر نشین یا محله زندگی اقلیتهای قومی و دینی مسقر می شوند و این منطق مستعد استفاده پلیس از خشونت هستند.
— این کارشناس آمریکا ادامه داد: علت دیگری که به ویژه پس از حادثه 11 سپتامبر مهم شد مسئله امنیتی سازی جامعه است که هم استفاده از خشونت را توجیه می کند و هم افکار عمومی جامعه را به سویی هدایت می کنند که حتی این خشونت مورد تشویق جامعه نیز قرار می گیرد. در نتیجه بعد از 11 سپتامبر گزارشهای زیادی از اعمال خشونت بر علیه اقلیتهای قومی و مذهبی منتشر گردید که معمولا هم این رفتارها پیگیری نمی شد، اما جامعه آمریکا در برهه ای از زمان به گونه ای بود که نیاز به استفاده از خشونت داشت.
— به عقیده دکتر زینت قاسمی، نکته قابل توجه در این است که معمولا اعمال خشونت بر علیه سیاه پوستان بیشتر بکار برده می شود. باید بگویم که اولا نیمی از زندانیان آمریکا سیاه پوستان هستند و امکان اعمال خشونت در خود زندانها در مقایسه با سفیدپوستان چهار برابر بیشتر است، به عبارتی این سیاه پوستان معمولا در داخل زندانها هم در معرض خشونت قرار می گیرند. اما به چه دلیل؟ خود سیتسم قضایی ایالات متحده با ارائه آمارهایی مدعی است که سیاه پوستان بیشتر مستعد ارتکاب جرم هستند، که خوب این امر نشانه هایی از وجود نابرابری در جامعه است که بیشتر فقراو بی خانمانها و افرادی که فاقد امکانات مناسب شهروندی هستند معمولا سیاه پوستان می باشند و این مسئله به تدریج منجر به بروز جرم و گرایش به بزهکاری و خلافکاری می گردد.
— از سوی دیگر تصویری که از سیاه پوستان در جامعه ساخته شده و اینکه پلیس در مواجه با سیاه پوستان به گونه ای وانمود می کند که گویی حتما مجرم دیده و اقدام به خشونت می کند، همانطور که در اکثر فیلم های مستند هم دیده می شود متاسفانه باز ریشه در جامعه و تصویر ذهنی جامعه از سیاه پوستان دارد. به هر حال خشونت علیه سیاه پوستان مسئله جدیدی هم نیست و تنها اتفاقی که در حادثه اخیر ایالات متحده رخ داد، رسانه ای شدن این ماجرا است. سال 1991 هم در لس آنجلس اتفاقی برای یک سیاه پوست رخ می دهد که برخورد خشونت آمیز پلیس را به همراه داشته و فردی نیز از این صحنه فیلم برداری می کرد، پس از تبرئه شدن پلیس در دادگاه فرد فیلم ضبط شده را منتشر می کند که جنجال بزرگی شد و تظاهرات گسترده مردم را به همراه داشت. بسیاری از خشونتهایی که از سوی پلیس رخ می دهد ضبط نشده و گزارش هم نمی شود، اما در مواقعی مثل مورد اخیر که سریعا همه چیز ضبط می شود، طبیعتا واکنش اذهان عمومی را به همراه دارد.


— دکتر قاسمی در خصوص ناآرامی های پیش آمده در آمریکا و تاثیرات احتمالی آن بر جریان انتخابات خاطر نشان کرد: کمی سخت است اگر بخواهیم بگوییم که این قبلی ناآرامی بر کل انتخابات ایالات متحده تاثیر گذار خواهد بود، اما به احتمال خیلی زیاد بر رای دهندگان سیاه پوست تاثیرگذار خواهد بود. به صورت سنتی سیاه پوستان به نماینده دموکراتها رای می دهند و به عبارتی به خانم کلینتون رای خواهند داد، از سویی ترامپ به خاطر برخی مواضع رای پایین ترین دارد، اما اخیرا به دلیل سخنرانی های تبلیغاتی که انجام می دهد و به ویژه پس از مصاحبه ای که اتفاقا در مورد حادثه اخیر داشت سعی می کند که تصویر خود را بهبود ببخشد اما هنوز محبوبیت وی بین سیاه پوستان یک رقمی است و محبوبیت خانم کلینتون بیشتر است اما اگر اعتراضات ادامه داشته باشد به احتمال زیاد رای سیاه پوستان را متاثر از خود خواهد نمود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала