گزارش و تحلیل

آیا مسلمانان فرانسه شریعت را بالاتر از قانون جمهوری قرار می دهند؟

© AFP 2023 / John D Mchughمردی ناشناس در نیویورک ، حجاب زن مسلمان را آتش زد
مردی ناشناس در نیویورک ، حجاب زن مسلمان را آتش زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق پژوهش گروه کارشناسان، اکثریت مسلمانان فرانسه با ارزشهای سکولار جامعه این کشور موافق هستند.

با این حال، نظرسنجی انجام شده توسط دانشکده فرانسوی افکار عمومی IFOP ، که اساس این مطالعه را در بر می گیرد، همچنین نشان می دهد که بیش از یک چهارم از پاسخ دهندگان ، به ویژه جوانان ، سخت پیروان اسلام می باشند و به طور خاص، شریعت را بالاتر از قوانین جمهوری تلقی می کنند. پس چگونه باید این گزارش را تلقی و ارزیابی کرد؟
گزارش مذکور به نام "اسلام فرانسوی ممکن است"، مسلمانان فرانسه را درشکل جدید نمایش می دهد. مسئلاً، ما اطلاع می یابیم که 70 درصد مسلمانان فقط گوشت حلال را می خورند و دو سوم زنان می گویند که حجاب را نمی پوشند. چه نتیجه ای باید گرفت؟ آیا اسلام و سکولاریسم سازگار است؟
غالب بانشیخ، کارشناس اسلام و تهیه کننده برنامه "فرهنگ های اسلامی" در کانال تلویزیونی "France Culture" مطمئن است که وفاداری به ملت و عشق به کشور در یک ترکیب است مانند ممکن بودن رفتار معمولی یک شهروند و پایبندی به موقعیت معنوی اسلامی:

"72 درصد افراد از منطق زندگی مطابق با ارزش های جمهوری، که تا حدی کسل کننده است، طرفداری می نمایند. 28٪ باقی می ماند که در واقع، باعث مشکلات هستند. ما باید درک کنیم چرا در چنین شرایط قرار گرفته ایم. با توجه به 28 درصد، من از این گزارش نتیجه گیری می نمایم که این مشکل، متاسفانه با تخصص بسیار پایین، فقر فرهنگی و بدبختی معنوی هم دست می باشد. بر اساس این گزارش، مرز بندی بین جامعه و الزامات مذهبی وجود دارد، به علاوه جهل کامل دین اسلام، جهل مزمن. آین جهالت به نوع بنر و نیاز سیاسی و شناسایی از طرف جوانان، به ویژه کسانی که در شورش، در تقابل با مردم ، در حاشیه زندگی مشترک جامعه این کشور خود را پیدا نمودند تبدیل شده است. "


واری بویسا، استاد و متخصص تاریخ تصویر اسلام، به نوبه خود، می گوید که گزارش جدید اجازه می دهد با نگاه دیگری مسئله حضور مسلمانان در جامعه را مورد بررسی گرفت و درباره پدیده سکولاریزاسیون مسلمانان فکر کرد. بویسا معتقد است که حسِ تعلق مسلمانان به فرانسه باید تقویت گردد. وی موضوع جمع بندی کرده می گوید:

"آن مسلمانان را باید همگرا کرد. به این معنی که آنها باید احساس تعلق خود به فرانسه را تجربه کنند. در این گزارش پیشنهاد می شود که در چهارچوب تحصیلات مدرسه ای از تاریخ دو ساحل دریای مدیترانه ، یعنی تاریخ مغرب ایتالیا، فرانسه صحبت شود… و فکر می کنم که بهتر می شد در چارچوب برنامه های تحصیلی اسلام را در تاریخ فرانسه گنجانیده شود. ایده این است که جوانان مسلمان تاریخ فرانسه را به عنوان تاریخ خود تلقی کنند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала