گزارش و تحلیل

کارشناس سیاسی: آمریکا با حضور نظامی خود اروپا را محکم در دستش نگه می دارد

© AP Photo / Visar Kryeziuسربازان امریکایی در کوزوو
سربازان امریکایی در کوزوو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا مواضع خود را در اراضی کوزوو تحکیم می کند. پس از بمباران یوگوسلاوی و ورود پرسنل ناتو در آنجا به ساخت پایگاه نظامی دست زدند.

خبرگان بر آن هسند که آمریکا در آنجا برای خود «یک تکیه گاه احتیاطی» را می‌سازد برای موقع ای اگر لازم باشد پایگاه های خود را در آلمان ترک کند. ولی با وجود اعتراض های محافل اجتماعی آلمان آمریکا از پایگاه هوایی رامشتاین بزرگترین تکیه گاه خارجی خود واقع در شمال آلمان فعالانه استفاده می کند. در این پایگاه حدود 15 هزار نظامی مستقر شده و حدود 30 هزار متخصص غیر نظامی کار می کنند. رامشتاین یکی از دو پایگاه آمریکایی در خاک آلمان است که در آن‌ها احتمالاً کلاهک های هسته ای نگه داشته می‌شوند

آندره کوشکین سیاستشناس نظامی رئیس کرسی سیاست و جامعه سیاسی انستیتوی اقتصاد مسکو بنام  پلخانوف در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ابراز عقیده کرد که بعید است که حضور نظامی آمریکا در اروپا کاهش یابد. وی افزود:

«موقعیت ژئوپلیتیک، آمریکا را وادار می‌کند که اروپا را مانند هیچ یک از قاره های جهان محکم در دست خود نگه دارد. به خاطر کنترل شمال آفریقا و خاور نزدیک و آسیای مرکزی و راه‌های تجاری در آقیانوس اطلس که هر سال بیش از 4 تریلیون دلار درآمد می دهد. اروپا را فقط میتوان با حضور خود در آن پیمان محکم نگه داشت زیرا تخصیص یارانه نقدی برای پیمان نظامی- سیاسی مشترک و مجبور کردن اروپایی‌ها به پرداخت پول ثمربخش نیست. ولی حضور مستقیم و شرکت در تعلیمات مشترک همان مکانیسم ثمربخشی است که اروپا را مجبور می‌کند زیر بار ایالات متحده برود. توجه کنید: اگر یک نوع کاهش در پایگاه های آمریکا در نقاط متفاوت جهان صورت می‌گیرد این جریان مطلقاً توان آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه را در بر نمی‌گیرد زیرا آمریکا آرزو دارد قدرت بالفعل عظیم پیمان ناتو را تا آنجا گسترش دهد».

به نظر این کارشناس نظامی روس این، استراتژی دراز مدت است. او در توضیح این اندیشه گفت:

«بعید است که با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید چیزی عوض شود. به این استراتژی پایگاه های نظامی، جریان های مالی و قرارداد های مربوطه افزوده خواهند شد. همه این‌ها به حرکت ناتو به منطقه آسیا و اقیانوسی مساعدت خواهد کرد زیرا رشد و توسعه روسیه و چین در صحنه جهانی سبب دقدقه شدید آمریکا می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала