گزارش و تحلیل

گرجستان به غرب یادآوری کرد که می تواند روسیه را تهدید کند

© Sputnik / Alexandr ImedashvilyВид на здание министерства обороны Грузии в Тбилиси
Вид на здание министерства обороны Грузии в Тбилиси - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژان ایو لی دریان وزیر دفاع فرانسه در سفر خود به تفلیس گفت که به زودی فرانسه برنامه اقدام برای دفاع هوایی کشور را به گرجستان اعطا می کند

ژان ایو لی دریان وزیر دفاع فرانسه در سفر خود به تفلیس گفت که به زودی فرانسه برنامه اقدام برای دفاع هوایی کشور را به گرجستان اعطا می کند و در همین رابطه یک افسر ارتش هوایی عازم گرجستان خواهد شد. علاوه بر این، تعداد کشتی های ناوگان دریایی فرانسه در دریای سیاه بیشتر می شود و در باتومی نیز کشتی های نظامی فرانسه مستقر می شوند. ژان ایو همچنین گفت که افزایش تعداد کشتی های فرانسوی در دریای سیاه دلیل اصلی سفر وی به گرجستان بوده است.

روزهای 8-7 سپتامبر ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو سفری به گرجستان داشت و درباره برنامه های ائتلاف ناتو در راستای استحکامات دفاعی منطقه دریای سیاه سخن گفت.

گیورگی مارگولاشویلی رییس جمهور گرجستان اخیرا در گفتگو با رسانه های غربی تاکید کرده بود که روسیه برای دول منطقه قفقاز یک تهدید است و به زودی وارد خاک گرجستان خواهد شد.

به گفته ایگور شاتروف معاون مدیر انستیتوی ملی توسعه ایدئولوژی و سیاست پرداز روس، مبنای این قبیل سخنان انتخابات آتی مجلس گرجستان است و دولت می خواهد توجه غرب را به خود جلب کند.

شاتروف می گوید: «دلیل اول بیان این اظهارات انتخابات آتی است که روز 8 اکتبر برگزار خواهد شد. بسیاری از سیاستمداران در حال تلاش برای بالابردن محبوبیت خود در بین مردمی هستند که حال و هوای ضدروسی دارند. از طرف دیگر، با توجه به شرایط اوکراین، گرجستان تا حدی از انظار دور مانده و به حاشیه رفته، امروز گرجستان در تعاملات دیپلماتیک کمتر از قبل صحبت می کند. به همین خاطر تصمیم گرفته اند که وفاداریشان را به غرب مطرح کنند».

برای دریافت کمک از ناتو و غرب، گرجستان باید نقش مشخصی را ایفا کند. شاتروف می گوید: «گرجستان می تواند با موفقیت نقش سگی را بازی کند که برای یک فیل پارس می کند. امروز دول حاشیه بالتیک و اوکراین همین نقش را دارند. گرجستان مدتها ساکت بود. و حالا به غرب یادآوری می کند که حاضر است روسیه را بگزد. به خاطر این رفتار هم که شده غرب به آنها کمک می کند، یا اسلحه می دهد، یا پول یا همکاری و ناتو غیره…»

با این حال به اعتقاد کارشناس ما، ناتو ترجیح می دهد ورود گرجستان به ائتلاف را جلو بیندازد. شاتروف در ادامه توضیح می دهد: «مساله اینجاست که ناتو به نظر من آماده تحریک کردن روسیه برای پاسخ دادن به چنین رفتارهایی نیست. زیرا روسیه نمی تواند استقرار پایگاه ناتو در گرجستان را نادیده بگیرد. بنابراین، تنش ها شدت می گیرد. ناتو برای این تنش ها آماده نیست، آنها حرف می زنند، بیانیه می دهند زیرا روسیه روش دیگری پیش گرفته است و آنها کمی دیر کرده اند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала