گزارش و تحلیل

عقیده: آمریکا بسوی کشوری خطرناک برای جهانیان می غلتد

© AP Photo / David GoldmanЧеловек на фоне американского флага
Человек на фоне американского флага - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه تایمز نوشت: مطبوعات غرب به تعویض سریع اولویت ها در سیاست جهانی توجه می کنند. همین چند سال پیش غرب روسیه را با منزوی کردن تهدید می‌کرد ولی حالا مسکو باز هم در صحنه بین‌المللی پیشتاز است

این نشریه ادامه داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تنها در جریان دیدار سران گروه 20 در هانگ جو با ده تن از سران جهانی از جمله با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ترزا می نخست وزیر بریتانیا مذاکرات دوجانبه انجام داد

به عقیده روزنامه نگاران غربی، تحول در برخورد به روسیه هنگامی رخ داد که مسکو به وارد کردن ضربات به مواضع تروریست ها در سوریه دست زد و بدین طریق نقشه های واشنگتن را برهم زد. واکنش ایالات متحده به رزمایش دریایی کنونی روسیه و چین در دریای چین جنوبی نیز حساس است.

آلکسی اسکوپین استاد دانشگاه علوم انسانی مسکو در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که آمریکا از سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» صرف نظر نمی کند. وی گفت:

«در مثال اوکراین معلوم شد که آمریکا اروپا را به گردن روسیه می اندازد. در آسیا از نظر جابجایی نیرو ها همین جریان اتفاق می افتد. آمریکا با شدت تمام برای تشدید نفوذ خود در این منطقه آماده می شود. ابتدا آمریکایی ها جنوب شرقی آسیا را در نقطه مقابل روسیه و چین قرار می‌دادند و حالا سعی می‌کنند این کار را با مشارکت ترانس پاسیفیک انجام دهند. و اما وقتی که صحبت‌ها در باره استقرار پدافند هوایی در کره جنوبی شروع شد و ژاپن دوباره موضوع بازگرداندن چهار جزیره کوریل را مطرح کرد روشن شد که آمریکا آشکارا در راه آن می‌کوشد که کاری شود تا روسیه با این کشور ها به زد و خورد بپردازد».

این کارشناس روس اظهار کرد که موضع روسیه در آسیا دارای گرایش به صلح دوستی کامل است. مسکو برای بررسی پیچیده‌ترین اختلافات حاضر و آماده است. ولی موضع آمریکا بسیار گزندپدیر است. او گفت:

«در موضع کشور جهانی اول ابتدا حرکت بسوی پیشتازی کذایی مشاهده شد و این کشور مواضع خود را به دیگران تحمیل می‌کرد و بعد آمریکا به سوی موضع ای کشوری حرکت کرد که امنیت جهانیان را به مخاطره می اندازد. این خطرناکترین چیزی است که آمریکا در حال حاضر به نمایش می گذارد. آمریکا در فکر آن است که می‌تواند با اتکا به زور راه حل‌های غیر قابل قبول را به دیگران تحمیل کند. آمریکا بجای اینکه الگویی بسازد که در آن کشور های دارای اقتصاد پیشرفته، جهان را بسوی خود بکشانند برای خلاصی از مسایل خود با توسل به زور جهان را بی ثبات می کند. این استراتژی اصلاً درست نیست».

در عین حال آمریکایی ها دارند در باره این صحبت می‌کنند که آن‌ها ملت «برگزیده» هستند و این ادعا به یک مساله برای جهانیان تبدیل می شود. این صاحبنظر روس در پایان گفت:

«ادعا ها در باره ملت «برگزیده و استثنایی» اشتباه است. ملتی که اینگونه ادعا ها دارد یک نوع وظیفه «الهی» به عهده خود می گیرد. آمریکایی ها در‌واقع چکار کردند. آن‌ها دو بار اروپا را به گردن شوروی و روسیه انداختند و بر اثر این صد ها میلیارد جیب زدند. ولی این موقعیت نمی‌تواند تا ابد طول بکشد. مردم آهسته آهسته پی می‌برند شیطان کجا نهفته است. با این حال هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری آمریکا دوباره تکرار می‌کند که گشورش ملت برگزیده است. ولی این برخورد عقلانی نییست و کهنه است و در شرایط کنونی ممکن نیست کارآمد باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала