گزارش و تحلیل

جنون چرنوبیل. دفن زباله های هسته ای در نزدیکی کیف

© Flickr / Mad House PhotographyRadiation sign
Radiation sign - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پوروشنکو برخلاف یوشچنکو و یانوکوویچ، روسای جمهور سابق، موفق شد. اوکراین و ایالات متحده، موافقتنامه ساخت امکاناتی برای دفن و نگهداری ضایعات هسته ای در منطقه چرنوبیل را به امضا رساندند.

تخصیص زمین برای احداث یک انبار بسیار بزرگ در استان کیف، یکی از نخستین اقدامات دولت فعلی اوکراین است. حکم احداث آن توسط پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین به امضا رسید. بودجه آن نیز تامین گردید. برای ساخت قبرستان هسته ای، کیف مبلغ 260 میلیون دلار از آمریکا، اعتبار دریافت خواهد کرد.
فعلا در نظر است تا سوخت هسته ای سه نیروگاه اتمی اوکراین در این مکان دفن شود. اگر شرکای آمریکایی آنها پول بیشتری دهند می توان به همسایگان اروپایی نیز کمک کرد: آخر آنها هم نیاز به دفن زباله های رادیواکتیوی خود دارند، از طرف دیگر آمریکایی ها هم از این امکان استقبال خواهند کرد. حتی قبل از وقوع رویدادها اخیر در کیف، اتحادیه اروپا و ایالات متحده علاقمندی خود را برای دفن زباله های هسته ای خود در اوکراین، ابراز کرده بودند. و اینک بالاخره همه چیز حداقل بر روی کاغذ آماده است.
با این حال کیف می گوید که احداث مکانی برای نگهداری ضایعات هسته ای، امری کاملا توجیه پذیر است، و آن را با خروج روسیه مرتبط می داند. آخر یکی از شرکت های زیر مجموعه "روس اتم" که قبلا تنها عرضه کننده سوخت نیروگاه های هسته ای اوکراین بود، تنها سوخت مصرف شده ساخت خود را بازفرآوری می کند. یک شرکت آمریکایی که در سال های اخیر توانسته جای روسیه را در بازار اوکراین بگیرد، قادر به پالایش سوخت های مصرف شده نیست.
بنابراین تنها راه حل برای اوکراین، ساخت مخازن خود است. بنا به اظهارات ایگور ناسالیک، وزیر انرژی و صنعت زغال سنگ اوکراین، بدین ترتیب کیف نه تنها وابستگی خود به روسیه را کم کرده، بلکه در هزینه های ذخیره سازی سوخت، صرفه جویی می کند. آنها می گویند که در این صورت سازمان انرژی اتمی اوکراین "انرگو اتم"، نیازی به هزینه کردن سالانه 200 میلیون دلار در ارسال ضایعات برای بازفرآوری در روسیه، و بازگشت سوخت را ندارد. طرفداران و حامیان ساخت مخزن، عقیده دارند که دیگر اوکراین قادر است نه تنها زباله های هسته ای خود، بلکه در پذیرش چنین زباله هایی از اروپا و امریکا درآمد زایی کند. با این حال آنها استدلال می کنند که این تاسیسات از فناوری های برتر مهندسی برخوردار بوده و کلا بی خطراند.
در واقع، چنین پروژه های مشابه ای در جهان وجود دارد. اما آنها جزو کالاهای تک و گران قیمت اند. کیف فاقد چنین تکنولوژی می باشد لذا مجبور است تا سر کیسه را شل کرده و چنین پروژه ای را خریداری کند. حتی پیمانکار آن هم مشخص شده است. حدس می زنید؟ البته که یک شرکت آمریکایی. کارشناسان محیط زیست اوکراینی هشدار می دهند. آخر مکان ساخت چنین مخزنی در 90 کیلومتری کیف، در نزدیکی شهر ویشگراد واقع شده است. بسیاری از کارشناسان محیط زیست بر این باورند که اجرای این پروژه، دیوانگی است. هیچ کشوری در جهان هرگز مرکز دفن ضایعات هسته ای خود را در نزدیکی اماکن پر جمعیت نمی سازد. کارشناسان محیط زیست اوکراینی می گویند "فاجعه چرونوبیل کم بود، این هم روی اش". اما به نظر می رسد که میل کیف برای به دست آوردن سود سرشار و نادیده گرفتن خطرات موجود، قوی تر از ندای عقل است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала