گزارش و تحلیل

کارشناس سیاسی درباره دیدار سران گروه 20: کشور های عمده جهان گفت و گو با روسیه را هدف خود می دانند

© Sputnik / Alexei DruzhininПрезидент РФ Владимир Путин и президент США Барак Обама во время встречи в китайском городе Ханчжоу
Президент РФ Владимир Путин и президент США Барак Обама во время встречи в китайском городе Ханчжоу - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسای جمهوری روسیه و آمریکا ولادیمیر پوتین و باراک اوباما در حاشیه همایش سران کشور های گروه 20 در چین گفت و گو کردند. دیدارشان در مرکز بین‌المللی نمایشگاهی هانگژو برگزار شد و بیش از یک ساعت طول کشید

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که این دیدار بیش از زمان برنامه‌ریزی شده طول کشید. پسکوف پس از مذاکرات به روزنامه نگاران گفت: «دیدار یک کمی به درازا کشید. عمدتا سوریه و اوکراین را بررسی کردند. پس از این اوباما و پوتین دو نفری باهم دیگر صحبت کردند». نماینده کرملین در ارزیابی آن دیدار ذکر کرد که آن دیدار خوب بود و کار ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز از سوی خود با استناد به منبعی در دفتر ریاست جمهوری آمریکا نوشت که محیط دیدار «کاری» بود. همصحبت آن خبرگزاری تأیید کرد که پوتین و اوباما مسایل اصلی را بررسی کردند، از جمله بحران ها در اوکراین و سوریه. به گزارش خبرگزاری ای پی با استناد به منبع در دولت آمریکا دو رئیس جمهور موافقت کردند که باید به بررسی توافق در مورد سوریه ادامه داد.

«نیکیتا دانیوک» معاون انستیتوی تحقیق و پیشبینی های راهبردی دانشگاه دوستی ملل مسکو معتقد است که از دولت کنونی آمریکا نباید تغییر خط استراتژیک در مورد سوریه را توقع داشت. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:

«در حال حاضر باراک اوباما همراه با دولت خود «اردک لنگ» است و به احتمال قوی تماس ها در سطح وزیران امور خارجه ادامه خواهد یافت. ولی نباید در انتظار حرکت به پیش بود. متأسفانه نکاتی هست که ممکن است بررسی را بطلبند مثلاً آینده سوریه و رئیس جمهور اسد و باصطلاح درجه‌بندی گروه‌های تروریستی. در آمریکا تا به حال «ارتش آزاد سوریه» را اپوزیسین تلقی می‌کنند هر چند که در‌واقع این یک گروه تروریستی است. از این رو رسیدن به توافق مشکل خواهد بود. مجبوریم تا تعویض حکومت در آمریکا بمانیم تا بفهمیم آیا برخورد عوض خواهد شد یا نه».

با این همه این سیاستشناس بر آن است که مذاکرات کنونی سران روسیه و آمریکا مانند دیگر دیدار های رئیس جمهور روسیه در چارچوب همایش سران گروه بیست به وضوح نشان می‌دهند که هدف کشور های اصبلی جهان دیالوگ با روسیه است. دانیوک در پایان گفت:

«دلم می‌خواهم این همایش را با دیدار سران 2014 در استرالیا مقایسه و نقش روسیه را بررسی کنم. به یاد بیاوریم که در 2014 رسانه‌ها و محافل حکومتی غرب می‌گفتند که ولادیمیر پوتین در انزوای سیاسی قرار گرفته و در دیدار سران در «تنهایی سیاسی» قرار دارد. بعد از دو سال شاهد چه هستیم؟ شاهد هستیم که کشور های اصلی جهان از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه،باراک اوباما رئیس جمهور آمریکار و ترزا می نخست وزیر بریتانیا همه‌شان حوصله گفت و گو با روسیه را دارند. آن‌ها خوب می‌دانند که حل هیچ یک از مسایل جهانی اقتصادی، پولی، امنیتی و مربوط به مبارزه با تروریسم بدون شرکت روسیه محال است. به نظرم این همایش یک نشانه نوبتی از آن بود که روسیه بازیگر بسیار مهم صحنه بین‌المللی است و بدون میانجیگری و شرکت مستقیم آن حل مسایل جهانی میسر نیست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала