گزارش و تحلیل

راز استقرار سو-34 در ایران

© Sputnik / Maksim BlinovСамолет Су-34 на Международном авиационно-космическом салоне МАКС 2015
Самолет Су-34 на Международном авиационно-космическом салоне МАКС 2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در وسط ماه اوت رسانه های گروهی جهان خبر بمباران مواضع داعش توسط جنگنده های روسی از راه نزدیک با استفاده از فرودگاه همدان ایران پخش کردند.

بار سنگین کشف و بمباران هدف، بر دوش هواپیماهای موشک بر مافوق صوتی تو —3م22 نیروهای هوافضای روسیه بود که در حدود یک هفته از باند فرودگاه دولت متفق پرواز می کردند. پرواز جنگنده های روسی سو-سی-ام30 و سو-سی35 که سپر بمب افکنها بودند از فرودگاه دیگر منطقه خاور میانه، پایگاه سوری حمیمیم صورت می گرفت.

Вид на иранский город Тегеран - اسپوتنیک ایران
حجت الاسلام علی یونسی: من مدافع سرسخت استفاده روسیه از پایگاه نظامی همدان هستم
غیر از جنگندههای مزبور در همدان هواپیماهای سو-34 هم دیده شدند که طبق گزارش رسانه ها،آنها پشتیبان بمب افکنهای تو —3م22 در حملات به هدفهای زمینی بودند. می توان حدس زد که سو-34 کار ناتمام شده هواپیماهای دوربرد را تکمیل می کرد. ولی، به نظر می رسد که مأموریت اصلی سو-34 چیزی دیگر بود.
دلیل عمده ای که تردیدی در کار گیری مناسب با هدف سو-34 مانند بمب افکن معمولی از فرودگاه همدان این است که قبلاً سو-34 پروازها را موفقانه از پایگاه حمیمیم هم انجام می داد. بنابراین، اگر استقرار تو —3م22 در فرودگاه همدان به دلیل صرف جویی چشمگیر سوخت و مدت زمان رسیدن به هدف مطرح است و کاملاً منطقی به نظر می رسد، جابجایی سو-34 تعجب آور است. چون بمب افکنهای سو-34 می توانستند باهم با جنگندهای سپر از فرودگاه حمیمیم پرواز کرده در منطقه هدفگیر به تو —3م22 بپیوندد. همین دلیل گواه آن است که حضور آنان در همدان تصادفی نمی باشد.
توجیه منطقی کارگیری مشترک از هواپیماهای موشک بر دوربرد و جنگندهای بمب افکن کوتاه برد این بود که سو-34، نه برای بمباران مواضع داعش بلکه نوعی سپر
حسین دهقان وزیر دفاع ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سوء تفاهم در پایگاه نظامی همدان
رادیوالکترونیک هواپیماهای موشک بر بود. به خاطر آنکه سو-34، از جنگندهای هوافضای روسی که دارای مجموعه ضد رادیوالکترونیک موسوم به "حیبینی" می باشد. این دستگاه رادیوالکترونیک، بینایی هواپیماها و ایستگاهای رادار دشمن را در تلاش رعد وی عقیم می کند. این دستگاه همچنین می تواند پیام انعکاس شده را تحریف نموده ایستگاه رادار دشمن فریب بدهد. تمام این توابع را دستگاه کوچک زیر بدنه سو-34 انجام می دهد در حالی که تو —3م22 فقدان چنین کار است.
در زمان اتحاد شوروی، عمل سپر هواپیماهای دور برد توسط دستجات از جنگندهایی که با دستگاه رادیوالکترونیک مجهز بودند، به کار برده می شد. در آن زمان جنگندهای تو-پی 16 و تو-پی-دی22 این عملیات را انجام می دادند. ملزم بودن جنگندها مجهز با دستگاه رادیوالکترونیک در آن نهفته است که هر جنگنده موشک بر دوربرد، واحد مهم و گرانبها می باشد. تلف شدن این جنگنده، ضربه ای به اقتصاد و اقتدار کشور است. هر کشوری که جنگندهای آن در جریان عملیات از فرودگاه کشور دیگر رهگیر شدند، ریسک دارد ، اعتبار نظامی خود را از دست بدهد.
به دلایل فوق الذکر، صرف نظر از آن که داعش فاقد پدافند هوایی می باشد، پرواز حتی در ارتفاع بیش از ده هزار متر نمی تواند کاملاً جلو حمله در هوا مانند آن که در ماه نوامبر سال گذشته با جنگنده سو-24 رخ داده است بگیرد. طبیعی است که سپر اصلی هواپیماهای موشک بر، جنگندهای سو-سی-ام30 و سو-سی35 تأمین می کردند که مجهز با دستگاه رادیوالکترونیک هم بودند. معذالک، دشمن بالفعل شانسی قادر به رهگیر هواپیماهای موشک بر نداشت چه برسد به تجسس و رعدیابی جنگندهای روسی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала