گزارش و تحلیل

یک محقق: من نمی‌گفتم که خطر جنگ میان آمریکا و چین فرضی است

© AFP 2023 / StringerСолдат китайской армии во время зимних учений
Солдат китайской армии во время зимних учений - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تایمز می‌نویسد که در گزارش جدید مرکز تحلیلی «راند» آمریکا به احتمال جنگ میان آمریکا و چین اشاره شده است.

به عقیده کارشناسان، پیشرفت فناوری های نظامی دو کشور به چنان سطحی رسیده که نیرو های مسلح دو کشور برای هم دیگر در حکم خطر واقعی می باشند. تحلیلگران می‌گویند که روشن نبودن نیات دو طرف ممکن است به جنگ منجر شود و جنگ می‌تواند «کوتاه و خونین» و یا «فرسایشی و ویرانگر» باشد. این جنگ‌ها وقتی آغاز می‌شوند که سران کشور ها سازمان های نظامی خود را زیر کنترل کامل ندارند و در باره ارزیابی امکان توسعه اختلاف از سوی دشمن بالقوه تصور درستی ندارند. تحلیل گران می‌گویند که اگر جنگ رخ دهد غیر هسته ای و به شکل اختلاف منطقه خواهد بود.

«سرگئی ساناکویف» رئیس مرکز تحلیل روسیه- چین در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که چین یک قدرت بزرگ نظامی است ولی منافع خود را از طریق اقتصادی پیش می برد. وی گفت:

«در طول تاریخ چند هزار ساله چین حتی یک نمونه رفتار تجاوزکارانه چین نسبت به همسایگان خود یافت نمی شود. چین به کسی حمله نبرده بود. نمونه‌ها از این هست که چین از خود دفاع می‌کرد و در حال جنگ‌های داخلی خونینی بود ولی این کشور قصد حمله به دیگران را نداشت. چینی‌ها بر آن هستند که رسیدن به مقاصد خارجی که معمولاً جنگ‌ها به این خاطر شروع می‌شوند از سرمایه‌گذاری ها و توسعه اقتصادی و غیره آسانتر است و تاریخ صحت این ادعا را نشان داده است».

این صاحبنظر روس در ادامه اظهار کرد که اقتصاد های چین و آمریکا در حال همکوششی قرار داشته و دو کشور به همدیگر علاقه بالایی دارند ولی این وضع ضامن آن نیست که بین آن‌ها ممکن نیست جنگ شروع شود. وی گفت:  

«من نمی‌گفتم که خطر جنگ میان آمریکا و چین فرضی است. این خطر مربوط به سیستم کنونی پولی در جهان است. اصلی‌ترین خطر چین به آمریکا ناشی از خطر به برتری جهانی دلار است. از این نقطه مقابله های بسیار شدید شروع می شوند. گزارش تحلیلی منتسره بوسیله مرکز راند — بازتاب واقعی از آن است که اگر اختلاف وارد فاز نظامی شود چه خواهد شد».

به گفته این کارشناس روس، هیچ خطر نظامی نمی‌تواند چین را از رسیدن به مقاصد خود باز دارد. وی در پایان گفت:

«در هر صورت رشد اقتصادی و منفعت اقتصادی از اولویت های چین بوده و  چیزی نیست که بتواند آنرا متوقف کند. چینی‌ها زیر بار هیچ نوع شانتاژی نخواهند رفت. اگر سخنان نظامی آمریکا ادامه یابد به احتمال قوی چین از این اصل عمل خواهد کرد: خوب، باشد جنگ کینم. حوادث در دریای  جنوبی چین این جریان را نشان داده است. مسلماً چینی‌ها زیر بار تجاوزگر خارجی نخواهند رفت». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала