گزارش و تحلیل

دو جمهوری اسلامی مایل نیستند وارد خلافت شوند

© AP Photo / Iraq Counterterrorism ServiceИракские солдаты с флагом ИГ после освобождения города Эль-Фаллуджа
Иракские солдаты с флагом ИГ после освобождения города Эль-Фаллуджа - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقابله با تروریسم نه تنها در خاور نزدیک بلکه در آسیای مرکزی هم ادامه دارد و برای این کار مساعی دیپلماتیک بکار برده می‌شود

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان با یک دیدار رسمی وارد تهران شده و با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود ملاقات کرد. طرفین یک سلسله مسایل استراتژیک از جمله لزوم توسعه همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم را بررسی کردند. طبعا مقابله با «دولت اسلامی» در مرکز توجه آن‌ها قرار گرفت. ظریف تأکید کرد که ثبات و امنیت افغانستان همسایه ایران از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

وی گفت:

«کشور افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزا و ویژه ای برخوردار است و همانطور که بارها در ملاقات با تمامی مقامات افغانستانی اعلام کرده‌ام، پیشرفت،ثبات و امنیت شما را ما نیز پیشرفت، ثبات و امنیت خود می دانیم. البته موضوع امنیت برای هر دو کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است طرفین همواره به رایزنی های مستمر خود در این خصوص ادامه دهند».

موقعیت در افغانستان در هفته‌های اخیر روز به روز بیشتر وخیم می‌شود و لازم است اقدام های مربوطه اتخاذ شود. از پاره‌ای ولایات خبر های نگران کننده واصل می شود. به گزارش «اینترفاکس» چند روز است که ولوس والی جانی خیل هم‌مرز پاکستان متعلق به ولایت پکتیا در محاصره طالبان و شبه نظامیان داعش قرار داشت. پیشتر گزارش شده بود که یگان های دولتی افغانستان گاهی ولوس والی دارای اهمیت استراتژیک خان آباد در ولایت کندوز را از شبه نظامیان باز پس می‌گیرند و دو باره آنرا از دست می‌دهند. در نواحی غربی افغانستان هم‌مرز ایران نیز وضع آرام نیست. به این خاطر برقراری تماس به‌موقع در خصوص مسایل امنیتی وظیفه اولویتدار مقامات دو کشور است. چنین است عقیده پیرمحمد ملازهی، کارشناس ارشد ایرانی مطالعات منطقه ای مربوط به مسائل افغانستان، پاکستان و هند که وی آنرا در مصاحبه با اسپوتنیک مطرح کرده است.

او گفت:

این محقق همچنین اشاره کرده که همکاری نظامی ایران با افعانستان فقط در سطح دولتی امکان‌پذیر است و در توضیح این نکته چنین اظهار داشت:

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала