گزارش و تحلیل

برکناری روسف می‌تواند «پاییز آمریکای لاتین» را تحریک کند

© AP Photo / Felipe Danaدیلما روسف رئیس جمهور برزیل
دیلما روسف رئیس جمهور  برزیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنار رفتن دیلما روسف از پست ریاست جمهوری بر روابط روسیه – برزیل حتماً تأثیر خواهد گذاست لیکن این تغییرات جنبه بنیادی نخواهد داشت «آندره کلیموف» رئیس سوکمیسیون همکاری‌های بین پارلمانی با کشور های بریکس در کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون – سنای روسیه در مصاحبه با «ایزوستیا» روزنامه مطرح این کشور چنین گفت.

وی ادامه داد:

«من با همتایان برزیلی خود در باره موضوع استیضاح صحبت کردم و این احساس به من دست داد که در نتیجه آن تغییرات بنیادی نباید رخ دهد. برزیل عضو بریکس است و با کشور های این اتحادیه گردش عظیم کالا دارد و از آن خارج نشده و سمت ایالات متحده آمریکا را نخواهد گرفتد. در بازرگانی برزیلی نیز وضعیت مشابهی مشاهده می شود. من با بازرگانان آن کشور صحبت کردم و آن‌ها گفتند که مایل نیستند از روسیه و دیگر کشور های بریکس فاصله بگیرند. با این حال روشن است که با تعویض رئیس جمهور تغییرات معیینی صورت خواهد پذیرفت».

قرار است شب 30 یا صبح 31 اوت در سنای فدرال برزیل در مورد برکناری رئیس جمهور دیلما روسف رأی گیری شود. ولی روسف مایل نیست به این سادگی تسلیم شود.

رئیس جمهور برزیل در یکی از مصاحبه‌های اخیر اظهار داشت: «من کوچکترین قصد استعفا را ندارم. من به مخالفان سیاسی خود این هدیه را نخواهم داد.

«دبورا نونیش» عضو کمیته اجرایی جنبش دهقانان بدون زمین برزیل در مصاحبه با اسپوتنیک تأکید کرده که رئیس جمهور عامل با جسارت رفتار می‌کند، وی چنین گفت:

«این امر اهمیت دارد که رئیس جمهور برای دفاع از حملات شخصاً در تالار کنگره حضور یافت. ایشان در سخنرانی خود در برابر سناتور ها همان احساستی را ابراز داشتند که میلیون‌ها برزیلی ها دارند و با ارائه دلایل اعلام کردند که مرتکب جنایات نشده و قانون اساسی برزیل را نقض نکرده بود. دیلما به جامعه توضیح داد که در حال حاضر کودتای پارلمانی صورت می‌پذیرد و عواقب این کودتا ممکن است فاجعه بار باشد».

برای برکناری روسف لازم است که دو سوم سناتور ها یعنی 54 رأی از این ابتکار طرفداری کنند. از قرار رایگیری اخیر که 10 اوت برگزار شد شانس باقی ماندن روسف اندک است. 59 نماینده پارلمان بر له برکناری دیلما روسف رأی دادند.

آخرین راگیری در باره برکناری علنی خواهد بود. هر سناتور به نوبت پای میکروفن تصمیمگیری خود را اعلام کرده و می‌تواند با نطق 10 دقیقه‌ای همتایان خود را مخاطب قرار دهد. به این خاطر مراسم اتخاذ تصمیم نهایی ممکن است طولانی باشد.

اگر برکناری تأیید شود میشل تمر کفیل کنونی رئیس جمهور برزیل تا آخر 2018 پست خود را حفظ خواهد کرد و در همین سال در برزیل انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. در غیر این صورت دیلما روسف بلافاصله به انجام وظایف خود باز حواهد گشت.

به عقیده «الکساندر خارلامنکو» رئیس مرکز پژوهشی انستیتو مطالعه آمریکای لاتین وابسته به آکادمی علوم روسیه برکناری روسف به معنای فرار رسیدن «پاییز آمریکای لاتین» خواهد بود. او گفت:

«میشل تمر خط مشی خصوصی سازی از جمله خصوصی سازی شرکت نفتی دولتی Petrobras را در پیش خواهد گرفت. هزینه‌های اجتماعی بودجه و برنامه‌هایی که بر اثر آن‌ها میلیون‌ها نفر برزیلی از فقر و ناداری خارج شدند کاهش یافته و همه این‌ها موجب پیدایش اعتراض های گسترده خواهد گردید از قبیل اعتراض هایی که الان آرژاتین را فرا گرفته که در آنجا هم سیاست ضد مردمی اجرا می شود. مانند «بهار عربی» رخ داده در خاور نزدیک اینجا هم آهسه آهسته «پاییز آمریکای لاتین» فرا می‌رسد که ممکن است طولانی شده و به «زمستان» تبدیل شود.

مخالفان دیلما روسف در خواست برکناری او را با آن معاملات غیر قانونی پولی توضیح می‌دهند که گویا در ماه های اول دور دوم ریاست جمهوری وی انجام داده بود. مطلب سر امضای چند فرمان در باره تخصیص پول‌های بودجه ای و نیز در باره به تعویق اندازی پرداخت پول به بانک های دولتی است. خود روسف بار ها اعلام کرده که خود را مقصر نمی‌داند و ابتکار برکناری خود را عمل سیاسی می داند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала