گزارش و تحلیل

اقدامات تنبیهی تاجیکستان

© Предоставлено Nicolas Pernotتاجیک ها
تاجیک ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاکت پیشنهادات پیشگیری از رادیکالیزم مذهبی آماده شد.

در تاجیکستان این پیشنهادات جزئی از  استراتژی  ملی مبارزه با افراط گرایی  خواهد شد.  عالم فصح الدینوف  خبرنگار « سپوتنیک» از دوشنبه، گزارش می دهد.

مقامات دولتی تاجیکستان قصد دارند  استراتژی  ملی مبارزه با  افراط گرایی را در پاییز سال جاری به تصویب برسانند.  در دوشنبه  تصمیم گرفتند از کار با جوانان شروع کنند.  در مدارس و دانشگاه ها،  تاریخ اسلام تدریس خواهد شد و اصول مکتب حنفی  مورد تفسیر قرار خواهد گرفت. مذهب حنفی  نام یکی از شاخه های مذاهب اهل سنت دین اسلام است که در آسیای  مرکزی و روسیه  رواج دارد  و یکی از شکیبا ترین  جریان های دین اسلام است.  آشنایی جوانان  با  اصول  این شاحه مذهبی  به آنها  در شکلگیری  دیدگاه های انتقادی  نسبت به مفهومات زیاد دیگری کمک خواهد کرد. کارشناسان به موفقیت این برنامه  اطمینان دارند.  به اعتقاد آنها، تدریس تاریخ اسلام در  مراکز آموزشی  از جوانان در مقابل تأثیر و نفوذ مبلغان جریان های رادیکال  دینی دفاع خواهد کرد.

خدابردی خالق نظروف ، یکی از طراحان  پروژه  و رئیس مرکز  تحقیقات استراتژیک  وابسته به ریاست جمهوری  تاجیکستان در این خصوص گفت: تدریس تاریخ اسلام در کلاس های آخر دبیرستان و دانشگاه ها  ضروری است. دولت این  گزینه را به تصویب رسانده است.  اگر جوانان در دبیرستان ها و در دانشگاه ها  با  اصول  اسلام و به ویژه  مذهب حنفی آشنا بشوند  که در تاجیکستان رواج دارد، بدشواری می توان  این جوانان را به عنوان مزدور استخدام کرد.  هم اکنون جوانان تصور صحیحی  در باره  تاریخ اسلام ندارند.  از آنجا که اطلاعات جوانان در باره اسلام فوق العاده ناچیز است، مبلغان جریان های مختلف رادیکال براحتی می توانند آنها را به جمع  افراط گریان بکشانند».

تدریس  تاریخ  مذاهب فقط بخشی از  فعالیت اطلاعاتی است. در تاجیکستان  گروه تبلیغاتی تشکیل  خواهد شد.  وظیفه اعضای آن، توضیح  خطر رادیکال ها برای ساکنان قصبات و روستاهاست.  نکته دیگر مبارزه با رادیکالیزم مذهبی در  اینترنت است.  نکته سوم،  هشدار به مراکز تأدیبی  به افراط گرایی است. و بالاحره، مقابله با رواج ایده های افراطی  در بین زنان است.  اما اجرای  این اهداف نمی تواند بدون  تأمین کار برای ساکنان موثر واقع شوند.  همانا فقر و  بیکاری  بهترین زمینه اجتماعی برای رشد رادیکالیزم  است.

فرید مومینوف  معاون رئیس مرکز  تحقیقات استراتژیک  وابسته به  رئیس جمهور  تاجیکستان در این خصوص گفت:  مکانیزمی  که می تواند مانع از  جلب جوانان در  سازمان های افراطی شود  با امکان اشتغال و تحصیل ساکنان مرتبط است.  ما قصد داریم  تا سال 2030 در عرصه  سرمایه انسانی  و کار با جوانان به پیشرفت خوبی نایل آئیم.»

در دوشنبه،  متذکر شدند که پیشگیری  از افراط گرایی  به موازات  اقدامات تنبیهی  جریان خواهد داشت.  از ابتدای سال جاری، در تاجیکستان بیش از 100 نفر به اتهام  شرکت در سازمان های  افراطی و تروریستی بازداشت شده اند. در این اواخر، سرویس ویژه تاجیکستان، اعضای سازمان های مخفی  جدید رادیکال در  کشور را بازداشت کرد.  چندی پیش،  فعالان یکی از خانه های تیمی جنبش  اسلامی ازبکستان بازداشت شدند  که در تاجیکستان  ممنوع اعلام شده است.  در تاجیکستان  سعی می کنند مانع از رفتن  شهروندان به نقاط درگیری  در خاور میانه بشوند.  مطابق با  اطلاعات رسمی  حدود 1000 نفر از تاجیکستان  به نقاط درگیری رفتند  و بیش از 150 نفر آنها کشته شده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала