گزارش و تحلیل

پوکمون ها دنیا را می گیرند

© Fotolia / Andrey KiselevМальчик перед ноутбуком
Мальчик перед ноутбуком - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دنیا دچار هیجان جدیدی شده است که سرمنشا آن انتشار ناگهانی بازی پوکمان گو بود.

اما برخلاف دیگر بازی های کامپیوتری و تلفنی، پوکمان گو یک بازی ساده صنعتی نیست، بلکه پدیده ای است که به واقعیتی جدید در دنیا تبدیل شده.

این بازی بر مبنای بازی معروف و محبوب پوکمان جهانی است که دنیای واقعی را با موجودات تخیلی به تصویر می کشد. استوسی تادزیری در سال 1996 این بازی ژاپنی را طراحی کرد و به سرعت در تمام دنیا از محبوبیت برخوردار شد. چند سریال کارتونی و کمدی هم بر اساس این بازی درست شده است. مدتی بازی پوکمان به حاشیه رفت، اما در ژوئن سال 2016 بازی پوکمان گو دوباره روی موبایل های تلفن ظاهر شد و در مرکز توجه قرار گرفت.

بازیگر پوکمان گو باید به کمک دوربین تلفنش پوکمان ها را شکار کند. غول ها روی صحنه ظاهر می شوند. در این بازی از تکنولوژی تکمیل کردن دنیای روی اکران به کمک اشیای بازی استفاده می شود. وظیفه بازیگر این است که پوکمان های قوی و کمیاب تر را شکار کرده و در آنجا قرار بدهد. پوکمان هایی که شکار می شوند را برای مبارزه با پوکمان های دیگر استفاده می کنند. بازی به کمک جی پی اس تلفن ادامه پیدا می کند و پووکمان ها در مسیرهایی قرار دارند که دور از چشم هستند.

در مدتی کوتاه این بازی در همه جا محبوبیت یافت و اگرچه همه از این بازی لذت می برند، اما پوکمان گو سوالاتی را در ذهن ایجاد می کند. اولین سوال به امنیت اطلاعات مربوط می شود. ما گاهی به این مساله فکر نمی کنیم که ابزارهای الکترونیکی در دنیای امروز تا چه حد حساس هستند و به اطلاعاتی که در اختیار سایرین قرار می گیرد، فکر نمی کنی. در صورتی که افراد ضمن بازی با پوکمان گو رضایت بدهند که بازی اطلاعات آنها را جمع کند، اطلاعات آنها ذخیره می شود. اما باید دید که این اطلاعات به دست چه کسانی می افتد و چه استفاده ای از آن می کنند. پس بازی برای پروژه های جاسوسی چندان هم بد نیست. این اواخر اخباری درباره استفاده سودجویان از اطلاعات افراد در بازی پوکمان گو و دزدی و مشکلات بعدی منتشر شده است.

البته موضوع اخلاق هم چندان بی اهمیت نیست. پوکمان ها را همه جا می توان پیدا کرد، اما به طور مثال مردم چه تصوری از پیدا کردن پوکمان در قبرستان، کلیسا و مسجد دارند؟ بعضی ها برای پیدا کردن پوکمان ها به نقاط تحت حفاظت یا ملک شخصی دیگران وارد می شوند.

با این حال مهمتر از همه این است که یک واقعیت جدید در مقابل چشم ما در حال شکل گیری است که فعلا به راحتی نمی توان آن را توصیف کرد. اما خیلی ها نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند و چیزی غیرطبیعی در آن یافته اند، اما نمی توانند آن را برای علاقه مندان این بازی توصیف کنند.

پروسه بی هدف و بی مفهوم این بازی توجه هزاران نفر از مردم در سنین مختلف را به خود جلب کرده است. افراد در سنین مختلف، مشاغل مختلف و کشورهای مختلف سرشان به این بازی گرم است و هیچ توجهی به محیط اطراف ندارند که حتی گاهی برای خود یا اطرافیانشان ایجاد خطر می کند. مرزهای زندگی روزمره و بازی از بین رفته است و بین دنیای واقعی و مجازی هیچ فاصله ای نیست.

تاریخچه توسعه فناوری ها نشان می دهد که هر فناوری نوین یک دوره تحول را پشت سر می گذارد. نمونه بارز آن خودروهایی بودند که در مقایسه با خودروهای امروز بسیار ابتدایی هستند. پس می توان گفت که پوکمان گو هم تازه اولین پرستو در توسعه فناوری واقعیات است و بهار این بازی در راه است. با در نظر گرفتن توسعه پیوسته دستگاه های مختلف این واقعیت های مجازی، شاید شرایط به گونه ای پیش برود که خیلی ها زندگی واقعی را با تمام سختی های آن و روزمرگی هایش جذاب تر از دنیای مجازی بداند. می توان گفت که این بازی یک سوال دیگر هم در تعامل انسان و فناوری نوین مطرح می کند که تبیین کننده توسعه صلح در قرن بیست و یکم می باشد. با توسعه فناوری کامپیوتری، چاپ تری دی، بیوتکنولوژی و تکنولوژی ساخت ربات، سوال های ما از این دوره بیشتر می شود، اما مهمتر از همه این است که آیا انسان در این دنیای جدید جایی دارد؟

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала