گزارش و تحلیل

تقابل اروپای پشه با اردوغان حبشه؟

© REUTERS / Murad Sezerپشت پرده کودتای نافرجام ترکیه
پشت پرده کودتای نافرجام ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوحانس خان، وزیر اتحادیه اروپا در امور گسترش و سیاست همسایگی نیک اظهار می کند که ترکیه حقوق بین المللی را رعایت نمی کند، بعد از کودتای نافرجام دست به سرکوبی زده و فهرست افراد بازداشت شده قبلاً تهیه شده بود.

آقای یوحانس توضیح داد که چندی پیش وی و فدریکا موگرینی، عالی ترین مقام سیاسی اتحادیه اروپا امید به آن بسته بودند که محاکمه افراد بازداشت شده با اصول حقوق بین المللی مناسب خواهد بود. آن چیزی که ما مشاهده می کنیم، عدم رعایت حقوق بین المللی است.
قبلاً وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بیانیه مشترک به آنکارا یادآوری کردند که ترکیه، کاندیدای عضو اتحادیه اروپا است. وزرای امور خارجه تأکید کردند که آماده ادامه همکاری فقط با ترکیه دمکراتیک که پشتیبان مقاوله نامه اروپایی در باره حقوق بشر از جمله پروتکل توقف مجازات اعدام گردد.

Турецкий флаг на одной из городских улиц - اسپوتنیک ایران
تحولات تلاش کودتای نظامی در ترکیه
یاد آوری می کنیم که چندی پیش رجپ طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، احتمال تطبیق مجازات اعدام را باستناد به درخواست مردم مبنی بر کیفر سخت شورشگران بعید ندانسته است.


به عقیده آلکسی موخین، رئیس مرکز اطلاعات سیاسی، تعجب اروپایان نسبت به طرز حکومت در ترکیه مصنوعی جلوه می شود. آقای موخین به رادیو اسپوتنیک می گوید: 


"اوضاع ترکیه در ذهن من فیلم موسوم "با چشمان کاملاً بسته" را ترسیم کرده است. بعید به نظر می رسد که اروپا تحرک اردوغان در جهت ایجاد دولت منحصر به فرد را نبیند. به نظر من، امروز این عملیات به فاز تکمیلی رسیده است. اروپا وقت طولانی صرف لاس زدن با ترکیه کرده است. اروپا در تردید بود و در نهایت تصمیم قطعی رد این ارتباط چندان غیر طبیعی نگرفته است. به نظر می رسید که روزی ترکیه عقل سلیم را ترجیح می دهد از آنجا که دولت دموکراتیک است. باید گفت که اردوغان با تظاهر سازی اروپا را بازی میداد. ولی بعد از آنکه ارتباط داعش با ترکیه آشکار شد و روابط با روسیه تخریب و به تیرگی کشیده شده است، اروپا با تعجب فهمید.البته تعجب اروپا مصنوعی می باشد چون که علائم مشخص از وقت طولانی نمایان می شد. صرف نظر کردن از این برابر بستن چشمان به آتش باری دنباس توسط ارتش اوکراین است. اروپا هم د ر چنین مورد مانند فرد با چشمان کاملاً بسته است. می ترسم زمانی که چشمان را می گشایند از محیط پیرامون سیاسی خیلی تعجب می کنند که چطور قبلاً این چیز ها را نمی دیدند".


به عقیده آقای موخین، بعد از کودتای نافرجام، حرکت مقام اول ترکیه به هدف تعیین شده آسان و راحت شده است.
کارشناس امور سیاسی مزبور اظهاران خود را جمع بندی کرده میگوید: "فکر می کنم که اردوغان دیگر وارد مسیری شد که خارج شده از آن ناممکن است. اگر قبلاً وی توهم و خیال حمایت کشورهای غرب را می داشت، امروز این دیگر رویا است. این مسیر اردوغان را به ایجاد دولت منحصر به فرد با تمدید حد اکثر اقتدار شخصی می رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала