گزارش و تحلیل

روح برجام

© REUTERS / Leonhard FoegerВерховный представитель Европейского союза по иностранным делам и политике безопасности Федерика Могерини и министр иностранных дел Ирана Джавад Зариф на переговорах в Вене
Верховный представитель Европейского союза по иностранным делам и политике безопасности Федерика Могерини и министр иностранных дел Ирана Джавад Зариф на переговорах в Вене - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برجام عصاره هزاران ساعت گفتگو و مذاکره میان ایرانی ها و 1+5 بود و دلیل طولانی شدن زمان رسیدن به این توافق اصرار طرفین مخصوصا طرف ایرانی بر ذکر ریز تمام نکات مورد نظر و مورد توافق در اصل سند برجام و پیوست های آن بود، و با اینکه طرف مقابل ایران هنوز به اصل برجام عمل نکرده سخن از روح برجام به میان می آید.

جناب دبیر کل سازمان ملل که خون بیگناهان وکودکان یمن را رسما برای چندرقاز پول فروخته در گزارش اخیر خود ادعا نموده که آزمایش های موشکی ایران مخالف روح برجام است.

وی گزارشی را ارائه داده که حتی خانم سامانتا پاور نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل نیز به آن معترض شده و اظهار داشته: " ایران تاکنون به همه تعهدات خود در قالب برجام عمل کرده است" و اجرای این تعهدات را عامل پیشرفت صلح و امنیت جهانی و باعث خرسندی آمریکا توصیف کرده.
آقای ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل، آن را مانعی بالقوه در مسیر اجرای برجام توصیف کرد.

چورکین با بیان اینکه در این گزارش اشتباه های فاحشی صورت گرفته، گفت که در تنظیم آن بی طرفی لازم وجود نداشته است.
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز اظهار داشته:" توافق (برجام) هیچ گاه درباره این نبوده است که ما نسبت به ایران چه احساسی داریم. برجام درباره عمل به تعهدات است و آن ها به تعهدات خود پایبند هستند. ما هم به تعهدات خود پایبند هستیم".
با این شرایط مشخص نیست آقای بان کی مون بر چه اساسی چنین گزارشی را تهیه کرده و سازمان ملل به جای اینکه نقش میانجی صلح را بازی کند به آتش بیار معرکه تبدیل شده.
آقای بان کی مون و یا حتی نماینده وی در هیچ یک از جلسات برجام حضور نداشتند تا بتوانند تشخیص دهند که چه چیزی روح برجام به حساب می آید.

اگر بنا باشد چیزی به نام روح برجام وجود داشته باشد قطعا رفع کلیه تحریم ها بر علیه ایران روح برجام به حساب می آید، تحریم هایی که ایالات متحده با شگردهای مختلف از اجرای آن سر باز می زند.

روح برجام یعنی آزاد سازی اموال ایران و آزاد سازی داد و ستد با ایران نه اینکه کشوری که دولتش برجام را امضا کرده به استناد کنگره که طبق قانون همان کشور حق دخالت در مسایل بین المللی را ندارد و فقط باید به قانون گذاری برای مسایل داخلی بپردازد، از پایبندی به تعهدات خود طفره برود.
آقای بان از همه بهتر می داند که برنامه موشکی ایران دفاعی و برای مقابله با تهدیدات دشمنان ایران است و اگر این برنامه نبود چه بسا کودکان ایران هم وضعیت کودکان یمن را پیدا می کردند و سازمان ملل بخاطر پول از خون آنها می گذشت.

زمانی که سازمان ملل رشوه می گیرد تا از خون بیگناهان بگذرد چگونه دبیر کل آن به چه حقی به خود اجازه می دهد در مورد برنامه دفاعی یک کشور که روزانه و حتی ساعت به ساعت در معرض تهدیدهای کشورهایی است که نشان داده اند مستعد هستند تمام قوانین بین المللی و حقوق بشری جهان و تاریخ را زیر پا بگذارند است، اظهار نظر کند.
مشخص است که اینبار هم دبیر کل محترم سازمان ملل به دلیل فشارهای مالی باقیمانده وجدان سازمان ملل را به حراج گذاشته.

پس از رسوایی های اخیر فروش وجدان سازمان ملل قطعا زمان آن رسیده که کشورهای جهان در مورد ساختار و عملکرد سازمان ملل و رابطه خود با این تشکیلات تجدید نظر به عمل آورند و با دقت بیشتری به نمایندگی های آن در کشورهای خود توجه کنند چون اگر دبیر کل حاضر باشد وجدان خود را بفروشد چگونه می توان به نمایندگان وی اطمینان داشت که وجدان خود را به دشمنان کشورها نفروخته باشند.

آخر آقای بان کی مون بد نیست بفرماید اصل برجام کجا توسط طرف مقابل ایران اجرا شده که وی دنبال روح آن هست؟ ایشان بهتر است ابتدا نشان دهند سازمان ملل می تواند به ابتدایی ترین وظایف خود یعنی برقراری صلح و امنیت بین المللی عمل کند، روح برجام پیش کش.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала