گزارش و تحلیل

موشک های بالستیک جدید روسیه

© Photo / Press service of the Ministry of Defence of the Russian FederationГрупповой пуск крылатых ракет "Калибр" подлодкой "Ростов-на-Дону" по объектам террористов в Сирии
Групповой пуск крылатых ракет Калибр подлодкой Ростов-на-Дону по объектам террористов в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حال حاضر چند قرارداد با وزارت دفاع برای موشک های زمینی و دریایی امضا کرده اند.

مرکز دولتی ساخت موشک روسیه به نام آکادمیک و.پ.پاکییف برای طراحی ساخت موشک های جدید بالستیک قرارداد امضا کرده است. ظاهرا،موشک ها برای زیردریایی های اتمی نسل پنجم «هاسکی» طراحی می شوند.

ولادیمیر دیگتیا مدیرعامل و طراح ارشد این مرکز به روزنامه ایزوستیا گفته است که در حال حاضر چند قرارداد با وزارت دفاع برای موشک های زمینی و دریایی امضا کرده اند. وی در ادامه توضیح می دهد که موشک «سرمت» از نوع موشک های سنگین بالستیک است که برای به روز رسانی گروهان زمینی استفاده می شود و کارهای تجربی و طراحی برای ساخت مدل های جدید آن انجام می شود. وی توضیحات بیشتری درباره این پروژه ارایه نکرده است.

صحبت از موشک های بالستیک جدیدی است که در گروهان دریایی استفاده می شوند و جایگزین طرح های سیستم استراتژیک «بولاوا» خواهند شد. این موشک برای نیروهای مسلح زیردریایی مدل «بوریا» طراحی می شود که از نسل چهارم است. کریسر مدل «یوری دالگاروکی» در ژانویه سال 2013 وارد ناوگان مسلح دریایی روسیه شده است. در ناوگان روسیه هشت زیردریایی در ناوگان شمال و اقیانوس آرام به روز رسانی خواهند شد.

رییس انستیتوی «روبین» که مشغول طراحی و آماده سازی موشک های زیردریایی کریسر هستند می گوید که کار طراحی برای زیردریایی های نسل پنجم در مدل های چندمنظوره و راهبردی شروع شده است. نام آنها «هاسکی» است که جایگزین «بوریا» می شود.

مشاور مرکز علمی دولتی کریلوف توضیح می دهد که زیردریایی ها از ترکیب چند ماده درست شده اند. بدنه آن و قسمت نوک زیردریایی، تثبیت کننده ها، پروانه ها و خط شفت نیز با این ماده ترکیبی پوشانده می شود. این کار باعث کاهش تولید صدا می شود. اما ویژگی اصلی طرح این است که قسمت جلو و عقب زیردریایی به گونه ای طراحی شده که می توان از آن بر اساس وظیفه تعریف شده به شکل های مختلف استفاده کرد.

اولین زیردریایی های نسل جدید تا پیش از سال 2030 ساخته می شوند. به گفته وادیم کازیولین کارشناس نظامی این انستیتو، طرح حاضر پاسخ آماده شده برای امریکا در مقابل به روزرسانی قدرت هسته ای خود تا سال 2020 است. واشنگتن برای این منظور 900 میلیارد دلار هزینه کرده است. طراحان روس موشک های جدیدی می سازند که قابلیت اصابت به هدف در هر مسیری را داشته باشد. فرقی نمی کند که موشک از قطب شمال حرکت کند یا قطب جنوب، این موشک ها قدرت مانور زیاد با سرعت بالا دارند. علاوه بر این بر اهداف در ارتفاعات پایین نیز غلبه می کنند. به گفته یوری باریسوف معاون وزیر دفاع روسیه، موشک های مدل «سرمت» نیز دارای این قابلیت ها هستند. در طرح جدید باید مصرف انرژی را تنظیم کرد. موشک جدید از هر نقطه ای قابل شلیک است.

وادیم کازیولین در ادامه اینطور نتیجه گیری می کند که طرح جدید مرکز ماکییف برای موشک های جدید بالستیک دریایی، باید افزایش تهدیدها تا سال 2030 را نیز در نظر بگیرد. اگر ساخت موشک «بولاوا» از سال 1997 آغاز شده و 19 سال به طول انجامیده است، پس باید کار طراحی و ساخت این موشک ها را هرچه سریعتر آغاز کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала