گزارش و تحلیل

منافع مشترک ایران و روسیه در خصوص دریای خزر

© Sputnik / Vyacheslav Bobkovدریای خزر
دریای خزر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگی لاوروف گفت کارهای مفیدی به انجام رسیدند .

 امضای کنوانسیون  مقام حقوقی دریای خزر  در  نیمه اول سال 2017 امکان پذیر است.  سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  با سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی  در پایتخت قزاقستان  پس از پایان  دیدار  وزاری امور خارجه  پنج کشور حاشیه خزر (فدراسیون روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ایران و ترکمنستان) این موضوع را اعلام نمود.

 سرگی لاوروف گفت  کارهای مفیدی به انجام رسیدند و توانستیم در  رابطه با یکسری از جهات به پیشرفت برسیم.  چند  مسأله دیگر باقی مانده اند که در خصوص آنها باید اصول مناسب طرح  مورد توافق  روسای جمهور را بیابیم».

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد  که در چارچوب حل و فصل  مسائل مرتبط با مقام حقوقی  دریای خزر ، «  روسیه با قزاقستان و  آذربایجان  به توافق رسیده است و در رابطه با مرزبندی  آبها،  روسای جمهور  در سال 2014 در آستراخان  تصمیمات اصولی  اتخاذ کردند که مطابق با آن، آبهای ارضی  و نقاط ماهیگیری علامت گذاری شده اند».

با وجود این، تمام مسائل رفع نشده اند.  ابراهیم رحیمی پور  معاون  وزیر امور خارجه ایران   با صحبت در باره اجلاس گذشته  متذکر شد  که  پنج کشور حاشیه خزر  در رابطه با 7 ماده  با هم اختلاف نظر دارند  که از طریق مذاکرات  باید حل و فصل شوند.

احمد رشیدی نژاد، کارشناس جغرافیای سیاسی و مسائل ژئوپلیتیک از دانشگاه  خرم آباد  در مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک»  متذکر شد  که ایران و روسیه برای رسیدن به مصالحه  در خصوص دریای خزر  باید از مواضع مشترک در مسائل منطقه ای  شروع کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала