گزارش و تحلیل

جایزه یک ترلیون دلاری عربستان به ایران

© Fotolia / Eugenesergeevعربستان بار دیگر از ایران شکست خواهد خورد
عربستان بار دیگر از ایران شکست خواهد خورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گویند یک دوست نادان میتواند بلایی سر آدمی زاد بیاورد که صد دشمن عاقل نتوانند. ماجرای مشاوران هیات حاکمه عربستان سعودی نیز از این قانون تبعیت می کند. از ورود این کشور به جنگ های فرسایشی گرفته تا حمایت آن از گروه های تروریستی مختلف همه نشان می دهد که رهبران این کشور نتوانسته اند مشاوران خوبی را برای خود انتخاب کنند.

یکی از ویژگی های مشاوران در آن است که همه احساسات خود را دور نگاه دارند و بی طرفانه قضاوت کنند و به صاحب کار خود مشورت صحیح بدهند تا وی نیز تصمیم صحیح را در موارد مختلف اتخاذ کند. اما ظاهرا هیات حاکمه عربستان سعودی از برخی مشاوران استفاده می کند که احساسات خود را در نظردهی دخالت می دهند و بر همان اساس بدترین نوع مشورت را به هیات حاکمه می دهند و هر مشورت آنها ملیاردها دلار برای کشور و ملت عربستان سعودی آب می خورد.

در برخی موارد ممکن است این مشاوران عوامل خارجی ای باشند که برای نابودی یا سوء استفاده دیگران از این کشور به آن مشورت می دهند. به عنوان مثال کشیدن پای عربستان به جنگ افغانستان و یا حمایت عربستان سعودی از عراق در جنگ با ایران را می توانیم به این "گونه" از مشاوران نسبت دهیم که قطعا عوامل ایالات متحده و اسرائیل بودند و می خواستند عربستان سعودی را وادار کنند درآمد های نفتی خود را به آتش بکشد و بذر کینه و دشمنی را در منطقه بکارند.

یا بحث دخالت عربستان سعودی در سوریه و عراق که به زالویی تبدیل شده که روزانه بیش از چندین برابر درآمد نفتی این کشور را می مکد.

نمی دانم چه کسی به عربستان سعودی مشورت داد که وارد گودال یمن شود ولی می توانم بگویم هر آنکس که چنین مشورتی به عربستان سعودی داد قطعا دوست عربستان سعودی نبوده و بسیار بیش از تصور سعودی ها به نفع ایران کار کرده.

نکته ای که اینجا می توان به آن اشاره کرد آن است که در مورد همه موارد فوق می توان گفت مشاوران هیات حاکمه عربستان سعودی بیش از اینکه به نفع عربستان سعودی مشورت بدهند به ضرر این کشور نظر داده اند و عموما همه مشورت های آنها به نفع ایران تمام شده چون همه این کشورها را به آغوش ایران پرتاب کرده.

خیلی برای بنده جالب است بدانم کدام مشاور باهوشی به عربستان سعودی مشورت داده که رسما حمایت خود از سازمان مجاهدین خلق را علنی کند. به هر حال همه می دانستند که این سازمان تروریستی سالهاست مورد حمایت عربستان سعودی می باشد و منابع مالی و لجستیک آن از سمت عربستان تامین می گردد اما اینکه عربستان به این وضوح حمایت خود از این سازمان را اعلام کند و اعلام کند که در صدد بر اندازی در ایران است، یعنی می توان گفت ایرانی ها باید سر و صورت این مشاوران را بوس باران کنند چون کاری کردند که ایران اگر می خواست انجام دهد باید ملیاردها دلار هزینه می کرد تا مردم ایران را متقاعد کند که عربستان سعودی در صدد بر اندازی و نابودی ایران زمین است و از گروه های تروریستی بر علیه ملت ایران حمایت می کند، و شاید هم به نتیجه نمی رسید.

نادانی مشاوران هیات حاکمه عربستان سعودی از جایی نشات می گیرد که هنوز نمی توانند تفاوت میان ذات ایرانی ها و همسایگان خود را درک کنند.

در حالی که برای همسایگان ایران مخصوصا عرب ها همکاری با دشمن امری بسیار عادی به حساب می آید برای ایرانی ها که عموما بسیار ملی گرا هستند همکاری با دشمن بد ترین نوع خیانت به ملت به حساب می آید و خیانت کاران حتی اگر فرزندان آنها نیز باشند را از میان خود طرد می کنند.

در اوایل انقلاب اسلامی در ایران سازمان مجاهدین خلق یکی از سازمان های پر نفوذ در انقلاب به حساب می آمد اما زمانی که این سازمان با عراق که به ایران حمله کرده بود همکاری کرد اعضای آن از جامعه طرد شدند و مقبولیت خود را از دست دادند.

پس از گذشت چند دهه دیگر این سازمان هیچ جایگاهی در داخل ایران نداشت و ندارد و سرمایه گذاری روی آن یعنی سرمایه گذاری بر یک برگه سوخته.

اگر سعودی ها مقداری تعقل به خرج می دادند متوجه می شدند که علیرغم همه اختلافات داخلی ایرانی ها اما ایرانی ها همگی در مورد مساله هسته ای که به غرور ملی آنها بر می گشت یکپارچه بودند. در مورد جنگ ایران و عراق نیز به همین ترتیب. همچنین در مورد قهرمانان ملی خود مانند سردار قاسم سلیمانی و یا شهدای جنگ تحمیلی و یا شهدای مدافع حرم. وقتی شما در ایران در مورد سردار سلیمانی و یا مدافعان حرم صحبت می کنید همه مردم ایران از همه طیف های فکری آنها را قهرمانان ملی می دانند و حامی آنها هستند. وقتی سازمان تروریستی مجاهدین خلق اقدام به گرد آوری افرادی که دشمن مدافعان حرم و دشمن ملت ایران هستند می نماید و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی رسما در آن کنفرانس از اینان حمایت می کند عملا مردم ایران را در جبهه مقابل بر علیه دشمن متحد کرده. یعنی اگر ایران یک ترلیون دلار هم هزینه می کرد شاید نمی توانست چنین جایزه ای را دریافت کند.

با این شرایط نه فقط عربستان سعودی چنین جایزه ای را روی سینی جواهر در اختیار ایران قرار داده بلکه این حق را به ایران داده تا مخالفین حکومت عربستان سعودی را گرد هم آورد – سامان دهی کند و روی آنها سرمایه گذاری کند تا سیستم حاکم در عربستان سعودی را سرنگون کنند. و سابقه تاریخی نشان داده که ایران در این امر تبحر خاصی دارد که هیچ کشور دیگری به گرد آن نمی رسد.

در مورد فرانسه که مهماندار این کنفرانس بود نیز همین مورد صدق می کند. قطعا این کنفرانس بهانه ای برای فشار بر علیه فرانسه در اختیار دولت ایران قرار خواهد داد و همه کشورهایی که نماینده به این کنفرانس فرستاده اند نیز باید توقع حمایت ایران از مخالفینی که در صدد بر اندازی در آن کشورها هستند را داشته باشند.

در پایان می توانم بگویم هرچه فکر کردم که چگونه شد عربستان چنین گافی را مرتکب شد فقط یک توجیه را توانستم پیدا کنم و آن اختلافات درونی سیستم حاکمتی عربستان سعودی می باشد که بر اساس آن به دلیل برکناری شاهزاده ترکی الفیصل (پدر خوانده گروه های تروریستی در منطقه) توسط ملک سلمان وی در حال انتقام وفاش کردن کثیف کاری های پشت پرده های محرمانه در سیاست عربستان سعودی است تا به نوعی ملک سلمان را سرنگون کند. وگر نه هیچ منطق دیگری رفتار و سخنان نابخردمندانه ترکی الفیصل در پاریس را توجه نمی کند.

قطعا در موارد دیگر در منطقه نیز همین مشورت های نابخردمندانه ترکی الفیصل و امثال وی بوده که عربستان سعودی را به اینجا کشانده.

به هر حال ایران هیچ وقت از دریافت جایزه های تصمیمات اشتباه هیات حاکمه عربستان سعودی ناراحت نخواهد بود و این هم یک گل طلایی دیگر به نفع ایران.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала