گزارش و تحلیل

آزموده را خوار مدارید: تهاجم انگلیس به عراق اشتباه بود

© REUTERS / Atef HassanБританские военные во время протестов в городе Басра, Ирак, архивный снимок
Британские военные во время протестов в городе Басра, Ирак, архивный снимок - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمک و مدد و یاری خارجی در راه مبارزه عراقی ها علیه رژیم دیکتاتوری در سال 2003 تا آغاز مداخله نظامی به امور کشور معنی داشت.

فَیان دخیل، نماینده مجلس عراقی با تفسیر گزارش مبنی بر دخالت تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس در امور عراق ، چنین نظری در مصاحبه با روزنامه روسی "ایزوستیا" اظهار داشت.
فیان دخیل معتقدانه می گوید:.

"در سال 2003، وقتی که ما می خواستیم از رژیم دیکتاتوری که تجسم آن صدام حسین بود، نجات یابیم، به تلاش های بهم پیوسته بین المللی نیازمند بودیم. و تا زمانی، کمک و مدد از خارج، به قول معروف بجا بود. اما پس از آن، تهاجم خارجی شروع شد که به نظر من، با منافع عراق مطابقت نداشت. پس از سرنگونی دیکتاتوری معقول بود قدرت به مردم عراق تحویل شده فرصت ساخت دولت مستقل خود فراهم شود. ولی در عمل، هم غرب و هم تعدادی از کشورهای منطقه به امور داخلی بغداد دخالت می کردند و هنوز هم مصروف چنین کار هستند".


6 ژوئیه در انگلستان گزارشی پیرامون عملیات عراقی سال 2003 که توسط کمیسیون مستقل تحقیقی به رهبری سر جان چیلکات، معاون وزیر سابق کشور تهیه شده است، منتشر شد. مولفان این سند، طی بیش از هفت سال کوشش می کردند بفهمد آیا طرق حل مسالمت آمیز بحران عراق وجود داشت یا نه. معلوم شد که چنین امکانات موجود بود و در گزارش با صراحت آمده است که مداخله نظامی، گزینه منطقی نبود.
خود چیلکات اظهار کرد که تهاجم به عراق غیر موجه بود و به عواقبی که از پیش پیشبینی می شد، منجر شد.
عزیز جابر شیال، مدیر مرکز پژوهش راهبردی و سیاسی در دانشگاه المستنصَریه فکر می کند که مداخله بریتانیا به امور داخلی عراق یک اشتباه بود. وی در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" گفت: 


«مداخله انگلستان درعراق، اشتباه به تمام معنی این کلمه بود. این گزارش، خشم و انزجامی در مورد سیاست بریتانیا برمی انگیزد. اگر عراق جبران بطلبد، کشور پادشاهی پس از خروج از اتحادیه اروپا فاقد حمایت جامعه بین المللی خواهد بود. بغداد می تواند از گزارش استفاده کرده دادخواست جبران خسارت از مداخله نظامی انگلستان کند."


در این میان، روز چهارشنبه هفته جاری ، ده ها معترض با ابراز نارضایتی خود از عملکردهای نخست وزیر سابق بریتانیا در عراق و خواستار مجازات وی به خاطر قربانیان جنگ این کشور، در خیابان های لندن ظاهر شدند. طبق گزارش منتشر شده کمیسیون مزبور، تعداد قربانیان جنگ عراق، 100 هزار نفر تخمین زده می شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала