گزارش و تحلیل

قصه داعشی فریب خورده از اینگوشتیا

© AFP 2023 / Joseph Eidداعش
داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کانال تلویزیونی RT توانست مصاحبه ای با یکی از ساکنین جمهوری اینگوشتیا روسیه که یک سال در صفوف داعش در سوریه می جنگید و حتی محافظ یکی از سرکردگان این گروهک بود، داشته باشد. چه چیز این جنگجوی سابق را تشویق پیوستن به داعش و چرا وی، در نهایت از ایدئولژی افراطگری ناامید و مأیوس شد، به شکل خلاصه خدمت شنوندگان تقدیم می شود.

یک سال تمام این شخص در سوریه به عنوان محافظ یکی از خطرناکترین سرکردگان گروهک تروریستی گذرانده بود. مصاحب RT چنین دلایل پیوستن به صفوف داعش می آورد. 


"تصویرهای ویدئو نشان می دادند و ما صدا و ناله زنان و پیرمردان می شنیدیم که می گفتند: "مسلمانان، کجا هستید؟ چرا پنهان شدید؟ بدبختی آمد، شما مثل برّه خاموش هستید؟" با شنیدن این حرفها، احساس گناه و ترحم داشتیم. تصمیم رفتن را نه بر اساس مفکوره بلکه احساسات، گرفتیم."


وی هم مانند هزاران خارجی دیگر از طریق ترکیه راهی سوریه شد. عضو اسبق داعش می گوید: "ما بلیت پرواز تا استانبول را گرفتیم. در فرودگاه،فرد داغستانی از ما استقبال کرده و تا عبور مرز توسط اوتبوس با ما بود." به قول وی، بعداً او و دیگران در انتظر انتقال به اردوگاه تمرینی داعش بودند.
شهرک اتمه در نزدیکی شهر بزرگتر اِدلِب در شمال سوریه واقع است. همین شهرک هم مرز ترکیه، زادگاه جریان اپوزیسیون سوری است. از این طریق، طی بیش از پنج سال از شروع مناقشه، سلاح و افراد فریب خورده به سوریه سرازیر می شوند. به قول مصاحب RT ، وی را از اتمه به اردوگاه تمرینی داعش برای یاد گرفتن به خون کشیدن و کشتن افراد بی گناه، فرستادند. با گذشته دو ماه این فرد فریب خورده دیگر در جبهه بود و یک ماه با جنگجویان دیگر در سنگر طی کرد. خودش اعتراف می کند که بعد از یک ماه وی و دوستانش همه چیز را فهمیده و حاضر به ترک صفوف داعش بودند.
نقشۀ فرار را آنها بعد از شاهد بودن قتل جمعی مسیحیان توسط داعشیان، شروع به طرح ریزی کردند. مصاحب RT اظهار می کند که به سادگی آنها نمی توانستند از چنگ داعش رها شوند. از این لحاظ آنها تصمیم گرفتند اعتماد تروریست ها را کسب نماید. آنها این کار را با موفقیت انجام داده و یک نفر از میان خود حتی محافظ سرکرده معروف داعش موسوم به ابو عمر الاشیشنی که یک شخص کلیدی و فرمانده داعش در شمال سوریه بود، شده است. به گزارش رسانه های گروهی، وی فرماندهی افراد از جماهیر قفقاز را که به داعش پیوشتند بر عهده داشت.
شخص مصاحب RT چند ماه در کوشش و تلاش کسب اعتماد تروریست ها برای تدارک دیدن فرار سپری کرده بود.


وی اعتراف می کند:

"با آوردن بهانه ای که مادرم در انتظار است، چون به مادرم گفتم من در ترکیه هستم، دروغ گفتم. سپس از همقطاران خود پول گرفته، وعده آوردن لوازم دادم. شخصی به نام امیر به من پول و سفارش آوردن لوازم مورد نیاز داد."

به قول مصاحب RT ، داعشیان احتمالاً وی را دیگر مرتد قلمداد می کنند. بعد از بازگشت به اینگوشتیا وی خود را تسلیم نیروی انتظامی کرده و محاکمه شده بود. دادگاه وی را گناهکار در شرکت و فعالیت گروهک غیرقانونی مسلح شناخته شده است. در جریان دادگاه، جنگجوی سابق اسرار می کرد که دست وی با خون اشخاص ملکی آلوده نیست. داد گاه این شخص فریب خورده را به پنج سال تعلیقی محکوم کرده است.
جای ذکر است که مصاحب مزبور RT ، تقاضای عدم فاش شخصیت وی را به خاطر خطر انتقامجویی از طرف باصتلاح "برادران داعش" کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала