گزارش و تحلیل

اسرائیل آب را به روی فلسطینی ها بست

© Sputnik / StringerЖители набирают воду в канистры в столице Йемена Сане
Жители набирают воду в канистры в столице Йемена Сане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آب آشامیدنی، اهرمی برای مقابله اسرائیل با فلسطینی ها شده است. شلوُموُ مالمِد، یکی از خاخام های اسرائیلی از شهروندان یهودی خواسته تا آب هایی که به سوی روستاها و شهرهای فلسطین در جریان است، آلوده و مسموم کنند.

احمد رفیق عوض، سیاستمدار فلسطینی در این رابطه می گوید:


"کلیه منابع طبیعی ما تحت کنترل دولت اشغالگر اسرائیل قرار دارد. او نه تنها آب ما را می دزدد، بلکه در نهایت آن را به خود ما می فروشد. تمام نواحی کرانه باختری با کمبود شدید آب مواجه است. خاخام اسرائیلی با بیان چنین دعوتی، چه چیزی را می خواهد کسب کند؟ این یکی دیگر از ده ها خواسته هایی است که می توان در کنار کشتار و سرقت فلسطینی ها، آواره کردن و غصب زمین های آنها، قرار داد."

 

با فرا رسیدن فصل تابستان، شرکت آب اسرائیل، حجم آب انتقالی به فلسطین را کاهش داده که باعث خشکسالی و کمبود شدید آب در روستاهای شمالی کرانه باختری رود اردن شده است. کمبود آب تبدیل به یک معضل بزرگ روزمره فلسطینی ها و تولیدات و محصولات کشاورزی آنها شده است.
نمر ابو حنیش، معاون شورای روستایی در این زمینه گفت:


"ما در منطقه بیت فوریک زندگی می کنیم. ما تقریبا آبی نمی آشامیم. تنها هفته ای یک بار آب داریم. اما در شهرک های یهودی نشین که در زمین های ما قرار گرفته اند، بدون هیچ محدودیتی از آب استفاده می کنند. استخرها را از آن پر کرده، مزارع کشاورزی خود را رونق می دهند و خیابان ها را آب پاشی می کنند. اما داشتن یک سطل آب برای ما به یک مشکل اساسی تبدیل شده است."

 

وزارت امور خارجه فلسطین، اقدام اسرائیل در خصوص کاهش آب فلسطین در ماه مبارک رمضان و دعوت به مسموم کردن آب برای کشتار فلسطینی ها را محکوم کرده است.
بنا به اطلاعات موثق، اسرائیل 85 درصد منابع آبی منطقه را در کنترل خود دارد حال آنکه سهم فلسطینی ها در بهترین شرایط به بیش از 15 درصد، نمی رسد. اما حتی همیت میزان هم بستگی به حال هوای شهرک نشین های اسرائیلی دارد که سخنان خاخام ها نیز می تواند الهام بخش رفتار آنها باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала