گزارش و تحلیل

در جنگها راه آشتی را باز گذارید

© REUTERS / Murad Sezerاردوغان رییس جمهور ترکیه
اردوغان رییس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجپ طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خاطر مرگ خلبان بمب افکن روسی که در حریم هوایی سوریه سرنگون شده بود، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه عذرخواهی نمود. رادیو اسپوتنیک، معنی و هدف این گام آنکارا را از کارشناسان سیاسی جویا شد.

به قول اولگ ماتوِیچف، کارشناس علوم سیاسی، فرض چنین گام رجپ طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خاطر مشکلات اقتصادی که بر مبنای تشدد روابط بین الدول از جمله تقلیلی در بخش گردشگری بوجود آورده بود، منطقی می داند.
کارشناس ماتویچف اشاره کرد:

"البته این عذرخواهی و پوزش خیلی بی موقع به نظر می رسد. چنین احساس می شود که وی بر اثر فشار حوادث اقتصادی لب به عذرخواهی گشود. آن چیزی که امروز در سواحل ترکی می گذرد فاجعه و فلاکت نه،بلکه جهنم است".


به قول کارشناس ماتویچف، نزول بی حد گردشگری برای مقامات ترکیه فاجعه بار است.
کارشناس علوم سیاسی روسی، امکان حذف بعضی محدودیتها از طرف مقامات فدراسیون روسیه که بعد از سرنگونی بمب افکن روسی توسط جنگنده ترکی در حریم هوایی سوریه تطبیق شده بود، بعید نمی داند.
کارشناس مزبور می گوید:

" به هر گامی ترکیه بدون شک جواب مطابق داده خواهد شد. شاید بعضی از آن تحریم ها که علیه ترکیه تدابیر شده بود، برداشته شود. برچیدن آن در جریان یک، دو یا سه سال امکان پذیر است.
به نظر آنتون خاشچنکو، کارشناس علوم سیاسی، رئیس جمهور ترکیه "با تمام دنیا دعوا و قار کرده" امروز در صدد عادی کردن روابط با روسیه هست.
کارشناس اظار نظر می کند:

" اردگان با تمام دنیا دعوا کرده است. نخست با روسیه و فکر می کرد که تا با ایالات متحده و اروپا روابطی را حفظ می کند، احتیاج پالوده خوردن با روسیه نیست. ولی اول روابط واشنگتن با اردگان به سردی گرائیده است. بعد وی در خصوص مهاجران، دست به شانتاژ اروپا زده است. امروز روابط با اتحادیه اروپا هم خراب شده است و بازیگران بین المللی از وی دوری می گیرند. وی در خیال سلطان دنیا و هر کاری خواست باشد بکند، بود. ولی به حیث فرد منطقی می فهمد که بار کچ به منزل نمی رسد و باید روابط را با اطراف عادی کند. روسیه در اوایل ساعات فاجعه، شروط خود را برای شروع دیئالوگ با ترکیه بیان کرده بود".


کارشناس علوم سیاسی تأکید کرد که تدابیر محدود کننده روسیه نسبت به ترکیه به بخش اقتصادی ترکی ضرر جبران ناپذیر می رساند. برای طرف ترکی چنین ضربه اقتصادی بسیار چشمگیر است.
پاول سویاتِنکوف، کارشناس دیگر علوم سیاسی اظهار کرد که آنکارا با سیاست خود صبر مقامات بروکسل را لبریز کرده است. وی اشاره کرد:

"اردوغان با تلاشهای شانتاژ خود، حتی صبر و حوصله اتحادیه اروپا و آلمان را به نقطه لبریز رسانده بود. یاد آور می شوم که چند قبل بوندِستاگ آلمان قطعنامه ای مبنی بر نصل کشی ارامنه در ترکیه را تصویب کرده است که بطور طبیعی خشمی در ترکیه برپا کرد. برلن این کار را به منظور نمایش نارضایتی عمیق نسبت به سیاست اردوغان انجام داده بود. قار اردوغان با ما به خاطر سرنگون هواپیمای ما در حریم سوریه و نهایت، روابط با آمریکا از دیر زمان خوب نیست. هر ضرری خالی از نقص نیست. در طول سال اردوغان در انزوای سیاسی قرار گرفته است. و در حال حاضر با در نظر داشت مشکلات درونی، انزوای سیاسی برای وی مورد پذیرش نیست. آشکار است که وی با بیان عذرخواهی و پوزش از طرف روسی، در تلاش برقراری روابط با فدراسیون روسیه می باشد که این البته، پیروزی بزرگ دیپلوماسی ما است".


کارشناس مزبور اضافه کرد که عذرخواهی و پوزش اردوغان، محصول درک و پی بردن به آن است که با دست خود سیاست کشورش را به بن بست کشیده است. و امروز وی باید بدون جنگ و دعوا و قار با همه همسایگان عمده از جمله روسیه و اتحادیه اروپا، از این بن بست برآید. جای ذکر است که در این روزها تصمیم عادی سازی روابط بین ترکیه و اسرائیل اتخاذ شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала