گزارش و تحلیل

مصر بدون جزایر باقی می‌ماند

© AFP 2023 / STRINGERA picture taken on January 14, 2014 through the window of an airplane shows the Red Sea's Tiran (foreground) and the Sanafir (background) islands in the Strait of Tiran between Egypt's Sinai Peninsula and Saudi Arabia.
A picture taken on January 14, 2014 through the window of an airplane shows the Red Sea's Tiran (foreground) and the Sanafir (background) islands in the Strait of Tiran between Egypt's Sinai Peninsula and Saudi Arabia. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو دفتر سیاسی حزب تهامه مصر در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا چاپ روسیه گفت که اسرائیل ممکن است در موقعیت حول تحویل حزایر تیران و صنافیر به عربستان از سوی قاهره دست داشته باشد.

شریف فیاض افزود:

«من بعید نمی‌دانم که اسرائیل در این قضیه نقش معیینی بازی کرده و تلاش می‌کند کاری کند تا آن جزایر در نهایت به ریاض تعلق گیرند. این موضوع مایه توجه خاص تل آویو است زیر کنترل آن‌ها به معنای کنترل تنگه تیران است که راهی است به سوی دریای سرخ و اقیانوس هند. اسرائیل با عربستان بر خلاف مصر در مورد کشتی رانی مساله ای نخواهد داشت زیرا با وجود نبود مناسبات دیپلماتیک میان تل آویو و ریاض آن‌ها با فشردگی و دوستی بالا بین خود همکاری می کنند.

با همه اینها وی ابراز امیدواری کرد که دادگستری مصر در نهایت علیه تحویل آن جزایر به عربستان اقدام خواهد کرد زیرا این تصمیم از همان ابتدا مغاریر قانون اساسی بود و این‌گونه مسایل باید در جریان همه‌پرسی حل شوند.

مطلب سر جزایر تیران و صنافیر است که در مدخل خلیج عقبه قرار دارند و آن‌ها همراه با شبه جزیره سینا تنگه تیران را تشکیل می دهند. این کوتاهترین راه متصل کننده بندر ایلات اسرائیل با اقیانوس هند است.

دادگاه اداری مصر 21 ژوئن تصمیم مقام های مصر مبنی بر تحویل تیران و صنافیر به عربستان سعودی را نا مشروع دانست. کابینه وزیران به نوبه خود در مورد این مساله به مراجع بالاتر شکایت خواهد کرد.

توافقنامه در باره تحویل این جزایر در جریان بازدید ملک سلمان عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی از مصر در اوایل سال جاری حاصل شد. طرفین در عین حال چند توافقنامه راجعبه همکاری‌های اقتصادی به امضا رساندند. ریاض برای پیشرفت بخش نفتی مصر 20 میلیارد دلار تخصیص داد و 1/7 میلیارد دیگر برای پیشرفت شبه جزیره سینا از جمله برای ساخت پلی میان شرم الشیخ مصر و جزیره تیران و شهر راس الشیخ عربستان داده شد. با استفاده از این پل می‌توان در 20 دقیقه از یک طرف به طرف دیگر پل رسید.

همچنین اسنادی در باره تاسیس صندوق 16 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری ها در حوزه تجارت آزاد در سینا و تأمین پولی ساخت بندر و نیروگاه های اسماعیلیه به مبلغ 4/2 میلیارد دلار و دیگر توافقنامه ها به امضا رسیدند.

لئونید ایسایف استاد دانشگاه عالی اقتصاد بر آن است که طرفین یک معامله سودمند برای هر دو طرف را به امضا رساندند.

اسیایف گفت:

«پولی که مصر بابت تحویل دادن آن جزایر در یافت کرد از بسیاری لحاظ اقتصاد کشور را که حتی در آخر سال گذشته در وضع بحرانی قرار داشت نجات داد. و اما در حال حاضر در مصر بسیاری پروژه های مطرح مربوط به ساخت جاده ها نیرو گاه ها و دیگر واحد ها پیاده می شوند. عربستان نیز با پیاده کردن این پروژه ها تعداد زیاد امتیاز های سیاسی را کسب کرده است. لا اقل پیشتر در پادشاهی دارای کسری بودجه 100 میلیارد دلاری حتماً بار ها مساله سودآور بودن کمکرسانی به قاهرا مطرح می شد. زیرا در عوض ریاض چیزی را دریافت نمی‌کند و این در حالی است که عربستان ده‌ها میلیارد دلار را در اقتصاد مصر واریز کرده است. حالا ریاض می‌تواند اعلام کند که آن پول‌ها بیهوده به مصرف نرسیدند.

در یک زمان این محقق بر آن است که فرایند تحویل جزایر به خوبی تدارک دیده نشده و در نتیجه دادگاه مصر قرار مربوطه را صادر کرده و اعتراض های گسترده در مصر بوقوع پیوست.

به عقیده خانم تاتیانا نوسنکو کارمند ارشد علمی شعبه مطالعه اسرائیل و جوامع یهودی انستیتو شرق شناسی مسکو،

«تل آویو با دقت حوادث پیرامون جزایر تیران و صنافیر را دنبال می‌کند زیرا مصر در سابق هم تنگه تیران را در برابر کشتی‌های اسرائیلی را بسته بود. در 1956 این امر یکی از علل بحران سوئز و در 1967 جنگ شش روزه شده بود. نوسنکو گفت اسرائیل در درجه اول علاقمند به دسترسی به تنگه تیران و حفظ آزادی کشتیرانی و رعایت توافق های قبلی حاصله با مصر است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نمایندگان ریاض و تل آویو در رابطه با برنامه هسته ای ایران در تماس نزدیک هستند. در صورت تحویل نهایی این جزایر به عربستان این مساله در جریان این تماس ها ناگزیر مطرح خواهد شد. اسرائیل از عربستان طلب خواهد کرد که کاری شود تا منافع شان در این حوزه رعایت شود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала